ProRail: trek Noord-Zuidlijn door tot Schiphol via ons spoor

Het verdubbelde spoor tussen de stations Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport moet niet alleen door treinen maar ook door metro's of andere vormen van 'lightrail' worden bereden.

Een werknemer aan de Noord/Zuidlijn gebruikt een fiets om controles uit te voeren tussen de stations. Beeld anp

Technisch kan het, de capaciteit van het spoor laat het toe. Zo zou de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, die in 2018 gaat rijden en vooralsnog Amsterdam-Zuid als eindstation krijgt, op dat spoor kunnen gaan rijden.

De gevolgen voor NS

Dat bepleit president-directeur Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail in een interview met de Volkskrant. Eringa: 'Doel moet zijn: zoveel mogelijk uit het bestaande spoor halen.' Over de gevolgen voor NS, nu de enige die met treinen over dat spoor mag rijden: 'Over je eigen schaduw heen stappen, daar gaat het om.'

Eringa zegt dit op een moment waarop ProRail een belangrijke klus afrondt als onderdeel van het grootste spoorproject van het land: sinds gisteren rijden er na een week werken aan het spoor weer treinen tussen Almere en Weesp. Dat traject maakt onderdeel uit van OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) dat tot doel heeft de luchthaven en Flevoland beter bereikbaar te maken per spoor.

ProRail-directeur Pier Eringa. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

'Geef mij maar op mijn donder'

'Ik werk in een politieke context. Voor je het weet, krijg je het verwijt politiek te bedrijven. Van mij mag je verwachten dat ik de organisatie ProRail verbeter. Dat het spoor verbetert. Ik ben niet in de positie de politiek de maat te nemen.' Lees hier het interview met ProRail-directeur Pier Eringa.

Hoge kosten

Met OV SAAL is in totaal 1,9 miljard euro gemoeid. Twee van de drie onderdelen (uitbreiding van de Flevolijn en vergroting van de spoorcapaciteit tussen de stations Duivendrecht en Schiphol Airport) zijn nu afgerond. Daarvoor was 640 miljoen euro begroot. Het werk viel 30 miljoen euro goedkoper uit, maakte ProRail gisteren bekend.

Ondanks die meevaller kleeft aan de spoorbeheerder de reputatie dat de kosten voor werken aan het spoor en het vernieuwen van stations vaak uit de hand lopen. Hoewel alle partijen die met het spoor te maken hebben - zoals vervoerders, verladers, reizigersorganisaties en de haven van Rotterdam - daartegen zijn, wil staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor, PvdA) de Haagse greep op ProRail (een BV sinds 2005) versterken.

Vermoedelijk half oktober besluit het kabinet of ProRail een zogeheten zelfstandig bestuursorgaan (zbo) wordt, dan wel een agentschap van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Over die dreigende ingreep door het ministerie, enig aandeelhouder van ProRail, zegt Eringa: 'Helpt het de reiziger? Ik denk van niet. Geef me op mijn donder als ik het niet goed doe.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden