edewerkers van ProRail controleren het spoor.
edewerkers van ProRail controleren het spoor. © ANP

ProRail komt 475 miljoen tekort voor toekomstige projecten

Spoorbeheerder ProRail komt voor projecten voor de periode 2018-2028 circa 475 miljoen euro tekort. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de financiën van ProRail voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor in die jaren, schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdag aan de Kamer.

ProRail wil vanaf 2018 veel meer geld uitgeven dan in het Infrastructuurfonds beschikbaar is. Volgens Mansveld kijkt ProRail naar maatregelen om het tekort weg te werken. De spoorbeheerder zal haar hier begin volgend jaar over rapporteren. Intussen zullen maatregelen genomen worden bij ProRail om de risico's voor de toekomst te beheersen. 'Voor het oplossen van dit tekort zullen kostenbesparende maatregelen moeten worden genomen', meldt ProRail.

Minder complex

De onderzoekers stellen elf maatregelen voor om de kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor te verlagen. Voor de langere termijn gaat het dan bijvoorbeeld om spoornetwerk minder complex te maken en toepassen van spoorvriendelijker materieel. Maar op korte termijn kan er geld bespaard worden door onderhoud meer overdag uit te voeren en langere treinvrije periodes. Dat kan flinke gevolgen hebben voor de vervoerders en de reizigers.

Mansveld wil eerst duidelijk weten wat de effecten van de maatregelen zijn voordat ze een besluit neemt. ProRail zal de gevolgen inzichtelijk voor haar maken. De Staat is de enige aandeelhouder van ProRail.

In het rapport worden ook nog een aantal 'belangrijke budgettaire risico's' voor de toekomst gesignaleerd. Het gaat om de Betuweroute, een intensiever spoorgebruik in de toekomst, toenemend onderhoud aan tunnels, vervanging van de Oosterdokbruggen in Amsterdam, tegenvallende besparingen bij de invoering van prestatiegericht spooronderhoud. Ook kunnen volgens de onderzoekers uitgestelde vervangingen aan het spoor een risico vormen.

Het is een nieuwe tegenslag voor staatssecretaris Mansveld die al onder vuur ligt van de oppositie vanwege problemen bij ProRail. Ze vragen zich af of Mansveld de problemen wel aankan. Sommige partijen schermen zelfs met een motie van wantrouwen. Op deze Prinsjesdag moest de staatssecretaris ook nog meldden dat de verbouwing van het station van Utrecht 53 miljoen duurder wordt.