ProRail: 'Hef onbewaakte overgang op óf beveilig'

Spoorbeheerder ProRail heeft zeventig miljoen euro nodig om binnen enkele jaren onbewaakte overgangen op te heffen dan wel te voorzien van waarschuwingslichten. ProRail heeft zelf niet voldoende budget en wil dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu bijspringt.

Marcel van Lieshout
Een trein is gedeeltelijk ontspoord na een botsing met een melkwagen bij een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum. Beeld anp
Een trein is gedeeltelijk ontspoord na een botsing met een melkwagen bij een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum.Beeld anp

'We moeten van die levensgevaarlijke overgangen af', zei ProRail-directeur Pier Eringa gisteren in Utrecht naar aanleiding van het ongeval bij een onbewaakte overgang in het Groningse Winsum. Daar raakten vorige week achttien mensen gewond toen een trein van Arriva op een melktankwagen botste.

Volgens Eringa wordt ProRail ten onrechte laksheid verweten in het aanpakken van onbewaakte overgangen. Daar zijn er nog honderd van, vooral in oosten en het noorden van het land. 'Onze beleidslijn is duidelijk: alle overwegen het liefst weg óf beveiligd.'

Voor de aanpak van de overgang in Winsum, waar in 2014 twee dodelijke ongevallen plaatsvonden, moet ProRail een overeenkomst sluiten met een boer over huur of aankoop van een deel van diens land. De kwestie sleept al jaren. De boer eist excuses van ProRail omdat hij vindt dat hij na het ongeluk van vorige week de schuld kreeg toegeschoven dat de overgang nog steeds open is. Eringa vindt het niet nodig publiekelijk excuses te maken. Hij gaat volgende week dinsdag naar Winsum voor een persoonlijk onderhoud met de boer. 'We komen er wel uit.'

Al beklemtoonde hij dat ProRail bij de ambitie om alle onbewaakte overgangen op te heffen vaak op weerstand stuit. Veelal van wandelaars en fietsers. 'Best begrijpelijk, in een aantal gevallen', vindt Eringa. Anderzijds: 'Veel van die overgangen vind je op de regionale lijnen, nog uit de tijd van de boemeltreintjes. Op die lijnen wordt nu ook met snel, licht en geluidsarm materieel gereden. Die treinen zijn sluipmoordenaars.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden