Werkzaamheden aan het spoor in de Schipholtunnel.
Werkzaamheden aan het spoor in de Schipholtunnel. © Marcel Molle

Prorail: grootschalige treinuitval rond Schiphol bij loze melding verleden tijd

Het treinverkeer in de wijde omgeving van Schiphol wordt niet meer stilgelegd bij loze brandmeldingen in de Schipholtunnel. Voorheen moesten bij een brandmelding alle vier de tunnelbuizen dicht en hadden tot wel vijftigduizend reizigers vertraging. Sinds kort heeft spoorbeheerder Prorail 24/7 'incidentbeheerders' klaarstaan in de buurt die snel kunnen beoordelen of er werkelijk gevaar dreigt. Prorail: 'Grootschalige treinuitval door loos alarm is verleden tijd.'

De Schipholtunnel bedient zo'n vijftig treinen per uur en is al jaren een berucht knelpunt. Na een eerder incident met rookontwikkeling waarbij zeven treinen vast kwamen te staan op het station en in de tunnel, moet sinds 2012 bij een rookalarm al het treinverkeer in de omgeving worden stilgelegd. 2012 pakte meteen uit als een rampjaar voor Prorail. 32 keer werd het treinverkeer stilgelegd vanwege een rookmelding, in één week was het zelfs drie keer raak.

Voorheen kwamen treinen stil te staan tot aan Amersfoort, zegt een woordvoerder van Prorail. Door de nieuwe maatregel hoeven treinen slechts vaart te minderen tot het gevaar duidelijk is - of is verholpen door het incidententeam. Bij loos alarm hebben de treinen door de nieuwe maatregelen 'hoogstens een kleine vertraging'.

Meestal geen gevaar

Van gevaarlijke brand is meestal geen sprake. Gemiddeld een keer per jaar is er een echt brandje. Meestal gaan de rookmelders af door opwaaiend stof, is er rookontwikkeling vanwege de remmen van de trein of zorgt wrijving voor licht smeulende bladeren op het spoor. Prorail: 'We hebben dit jaar nog geen serieuze melding gehad.'

Om loos alarm te voorkomen stofzuigt Prorail sinds een aantal jaar de tunnel zo'n twee keer per week. En werden er al monteurs dicht bij de tunnel gestationeerd. Het aantal meldingen daalden daardoor naar tien in 2015 en acht vorig jaar. Dit jaar zijn er nog slechts drie meldingen geweest, maar de gebruikelijke herfstpiek is nog niet geweest.

'Mooi nieuws'

Met een pilot met het veiligheidsteam heeft Prorail het afgelopen jaar de brandweer overtuigd de regels te versoepelen. Prorai: 'Voor de duidelijkheid: treinen mogen nog steeds de tunnel niet in bij rook, maar omdat de incidentbestrijders snel weten of het loos alarm is, hoeft niet het hele spoor plat.' Reizigersorganisatie Rover noemt de maatregel 'mooi nieuws voor de reiziger'.