Producenten biodiesel willen heffing op geïmporteerde diesel

De Nederlandse producenten van biodiesel kampen evenals veel Europese collega’s met toenemend onverkoopbare voorraden. Niet dat er geen vraag is naar biodiesel, maar de markt in Europa raakt overspoeld met spotgoedkope biodiesel uit de Verenigde Staten....

Volgens directeur Wilfred Hadders van producent Sunoil uit Emmen betreft het biodiesel uit Zuid-Amerikaanse landen en Maleisië die naar de VS wordt getransporteerd, daar wordt gemengd met ‘een goeie druppel’ minerale diesel. Hierdoor ontstaat B99, een mengsel (blend) van 99,9 procent biodiesel met 0,1 procent – of minder – gewone diesel. Dit mengsel komt in aanmerking voor een flinke subsidie.

De Amerikaanse regeling stamt uit 2004, toen de regering besloot de biodieselfabrieken te ondersteunen met 1 dollar per gallon (3,8 liter) biodiesel, mits gemengd met conventionele diesel. Op een liter zit bijna 20 eurocent subsidie. Na aftrek van de extra transportkosten van circa 5 cent, arriveert de diesel in Europa met een prijs van ongeveer 15 cent onder de Europese kostprijs. De kant-en-klare biodiesel is daarmee even duur als geïmporteerde koolzaadolie; een onbewerkte grondstof van biodiesel.

Hadders: ‘Voor die prijzen kunnen wij niet produceren. We merken dat de vraag terugloopt. Dankzij langetermijn-afzetcontracten kunnen we nog even vooruit, maar we moeten nu al een dubbele opslagcapaciteit huren.’

Volgens de twee grote Nederlandse biodieselproducenten kwam in januari 30 duizend ton gesubsidieerde diesel aan in Rotterdam.

Volgens Hadders vormt de Amerikaanse regeling een bedreiging: ‘De onzekere brandstofprijzen en de oplopende prijzen van grondstoffen maken het ons soms ook lastig, maar dat beschouw ik als het normale ondernemingsrisico. Maar tegen oneigenlijk gesubsidieerde producten is het lastig opboksen.’

Sunoil en concurrent Biodiesel Kampen pleitten onlangs dan ook voor maatregelen. Volgens EBB, de belangenvereniging van Europese biodieselfabrikanten, hebben alle leden last van de prijsdumping. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool wil de Europese producenten om die reden beschermen. Zij pleit voor een Europese importheffing.

In 2006 werd in Europa 4,5 miljoen ton biodiesel geproduceerd, ongeveer 70 procent van de wereldproductie. De Verenigde Staten zijn de op een na grootste producent, met ruim 1 miljoen ton biodiesel in 2006.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden