Producent van Gouda's Glorie gaat assortiment verbreden Van Dijk verovert in razend tempo snackwereld

Van Dijk Food heeft opnieuw toegeslagen in de snackindustrie. Na Kwekkeboom en Van Dobben, de A-merken in de krokettenwereld, te hebben overgenomen, was het gisteren de beurt aan Rijks Snacks....

Van onze verslaggever

Gerard Reijn

AMSTERDAM

Niet dat de doorsnee-consument Rijks Snacks kent, maar horeca-ondernemers in het zuiden des lands kennen hem wel. Die betrekken al jaren hun nasi- en bamischijven bij Rijks. En het gaat Van Dijk juist om die producten.

Van Dijk Food is ook al geen naam met luide nagalm, maar desondanks al sinds 1925 actief. Niet in de kroketten, maar in de margarine. De broers Kees, Co, Rien en Jan van Dijk begonnen in Gouda margarine in te pakken onder de naam Gouda's Glorie. Pas in 1964 begon het bedrijf zelf te produceren, eerst de margarine, later ook mayonaise, sausen en pindakaas. Naast Gouda's Glorie werd ook het merk Sense geïntroduceerd. Met die twee is Van Dijk nummer twee op de Nederlandse margarinemarkt.

In 1983 begon het bedrijf met zijn eerste snacks. Naamloze kroketten, frikandellen en hamburgers vonden hun weg naar de cafetaria's. De in 1992 aangetreden directeur Eef Hofland ziet veel in snacks. Een groeimarkt van jewelste, en dat had Van Dijk wel nodig want sinds 1993 is de groei er in de margarinemarkt wel uit.

De overheid is zo vriendelijk Van Dijk's overnamekansen te bevorderen. 'De eisen aan snackfabrikanten worden steeds hoger. Ze moeten een Europese vergunning hebben, ze moeten nu al voldoen aan de ISO-certificaten, straks aan HACCP. Om dat bij te benen moeten kleine fabrikanten veel te grote investeringen doen', legt Hofland uit. En wie dat niet kan, moet zich laten uitkopen.

In 1994 deed Van Dijk zijn eerste snack-aanschaf, en niet de geringste. Het befaamde Kwekkeboom werd overgenomen. Kwekkeboom was in zijn bakkerij in de Amsterdamse Reguliersbreestraat al rond de eeuwwisseling begonnen met kroketten; hij claimt zelfs de uitvinder ervan te zijn. Maar sinds 1994 komen de Kwekkeboom-kroketten uit de fabriek in Lopik. De familie Kwekkeboom heeft nog steeds vier patisserieën in Amsterdam; voor het gebruik van hun eigen naam Kwekkeboom hebben ze van Van Dijk een licentie.

Dertig meter bij Kwekkeboom's oorsprong vandaan, in de Reguliersbreestraat, zit en zat de broodjeszaak Van Dobben, en ook Van Dobben maakte kroketten. Begin jaren negentig slaagde de Oostzaanse fabriek Laan erin een licentie van Van Dobben te bemachtigen. Sindsdien is de Van Dobben-kroket in cafetaria en supermarkt te koop. In december vorig jaar nam Van Dijk Food Laan over.

Zodat de concurrenten Van Dobben en Kwekkeboom uit de Reguliersbree nu zijn verenigd onder de paraplu van de Lopikse fabrikant. De activiteiten blijven overigens strikt gescheiden: Van Dobben komt uit Oostzaan en wordt verkocht aan supermarkten en cafetaria's, Kwekkeboom komt uit Lopik en gaat alleen naar de cafetaria's en andere horeca. 'Het zijn ook heel verschillende producten', zegt Hofland. 'De Kwekkeboom is een gepeperde, lange, hartige kroket. De Van Dobben is korter, dikker en romiger.'

En nu is daar de productie van Rijks Snacks bij gekomen. Met Rijks haalt Van Dijk zich een serie nieuwe producten in huis, en daar hebben ze grote behoefte aan. De productenrange van Mora, de grote concurrent uiit de Unilever-stal, maakt Eef Hofland wel een beetje jaloers. Zoiets wil hij ook, 'maar dan alleen aan de top van de markt'. En Mora, dat is hoogstens middenmoot, vindt Hofland.

De productenrange van Van Dobben zal zich uitbreiden, nog dit jaar. Misschien met de nasi- en bamiproducten van Rijks. Misschien met de ovenkroket die nu al in de Amsterdam Arena te koop is maar nog niet helemaal klaar voor de consumentenmarkt.

In ieder geval zal de snack-activiteit in zijn bedrijf flink groeien. Volgens Hofland is de totale omzet nu 250 miljoen gulden, en groeit die met 5 à 10 procent per jaar. Volgens de kamer van koophandel bedroeg de omzet in 1995 191 miljoen en de winst 10 miljoen. Nu, zegt Hofland, komt het grootste deel van de omzet nog steeds uit de margarine, dan volgen de sausen, dan de snack en tot slot de pindakaas.

Die volgorde zou best eens kunnen veranderen, want de snack-activiteiten zullen snel groeien. Het zal niet alleen om autonome groei gaan, want Hofland zegt 'actief rond te blijven kijken' naar kansen om meer snackers over te nemen. Het familiebedrijf kan dat allemaal makkelijk financieren, en piekert dan ook niet over een beursgang. De aandelen zijn en blijven voor tweederde in handen van de familie, die ook nog één zetel in de raad van commissarissen heeft. De rest van de aandelen is in handen van de driehoofdige directie.

De huidige structuur is voor expansie geen enkele belemmering. Hofland: 'Wij zijn kerngezond'. Daarmee zegt hij niets te veel. In 1995 had Van Dijk op een balanstotaal van 98 miljoen een eigen vermogen van 51 miljoen. Op zo'n balans verstrekt de bank nog wel enkele tientallen miljoenen krediet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden