Problemen Airbus kosten topman de kop

De problemen bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus hebben topman Christian Streiff de kop gekost. Louis Gallois, medebestuursvoorzitter van Airbus’ moederbedrijf EADS, neemt de taken van Streiff over....

ANP

Airbus kampt met grote problemen en vertragingen bij de productie van de superjumbo A380. Vorige week moest de vliegtuigbouwer voor de derde keer in korte tijd bekennen vertragingen te hebben opgelopen door aanhoudende problemen met de bekabeling.

Streiff wijt de problemen bij de superjumbo aan de structuur van moederbedrijf EADS, zo zei hij tegen de Franse krant Le Figaro. Aandeelhouders in het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS zijn onder meer het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler, de Franse en de Spaanse overheid.

Streiff heeft Airbus slechts drie maanden geleid. Hij volgde in juli Gustav Humbert op, die samen met medebestuursvoorzitter Noël Forgeard het veld moest ruimen na de eerste vertragingen bij de A380. De nieuwe Airbus-topman Gallois staat sinds juli samen met de Duitser Thomas Enders aan het hoofd van EADS. Hij nam de positie van Forgeard over en nu dus ook die van Streiff.

De eerste leveringen van het dubbeldeksvliegtuig zijn twee jaar vertraagd. EADS werd gedwongen een winstwaarschuwing te geven door alle problemen rond de A380. De A380 is het eerste volledig dubbeldeks passagiersvliegtuig voor lange afstanden. Er kunnen meer dan 550 mensen mee met het toestel over afstanden tot 14.800 kilometer.

Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS kreeg de afgelopen maanden flinke klappen te verwerken op de beurs door de problemen met de A380. Behalve vertragingen jagen de perikelen rondom het enorme toestel EADS flink op kosten. Het concern zal de komende vier jaar 4,8 miljard euro minder winst maken. Onder Streiff was er al een grootscheepse reorganisatie aangekondigd.

Airbus is in een hevige concurrentieslag verwikkeld met het Amerikaanse Boeing. Analisten sluiten niet uit dat Boeing op termijn zal profiteren van de problemen bij het Europese concern. Volgend jaar zal er slechts één A380 worden geleverd. Dat zouden er eerst negen zijn. De A380 is tot nu toe door zestien luchtvaartmaatschappijen besteld.

Voor het Nederlandse industrieconglomeraat Stork, toeleverancier van EADS, leidden de problemen bij de A380 al tot het verlies van tientallen banen. Het bedrijf levert onder meer de bekabeling voor de motorophanging en de cockpit van de A380.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden