De ondernemingJetNetherlands

Privéjet not done? ‘Nu mag het weer, is ons gevoel’

Steeds meer mensen kiezen voor een privévlucht, constateert directeur Ronald Sikora van JetNetherlands. Lekker makkelijk – maar ook handig, bijvoorbeeld als er corona uitbreekt op je vakantiebestemming. ‘We stijgen op afroep op binnen een uur.’

Ronald Sikora, directeur van JetNetherlands: ‘Vertrekken kan nog sneller. Op afroep stijgen we op binnen een uur.’Beeld Sabine van Wechem

Dat toestel keerde vannacht terug uit Tenerife, wijst operationeel directeur Ronald Sikora van JetNetherlands. Hij loopt naar een glanzende Cessna Citation Sovereign in een grote loods op Rotterdam Airport. Naast de vliegtuigtrap staat een stofzuiger. De deur is open. Het is een van de veertig vliegtuigen waarover JetNetherlands kan beschikken, uit de eigen vloot of dat van het Belgische moederbedrijf ASL Group.

Het retourtje Tenerife is voor JetNetherlands een van de vele privévluchten die het bedrijf verzorgt. Gewone kost dus, maar in dit geval toch bijzonder. De overtocht had namelijk te maken met de ontdekking van het coronavirus op de Canarische Eilanden. Daar bleek een aantal Italiaanse toeristen besmet. Talloze bezoekers wilden zo snel mogelijk naar huis. De vluchten waren in een oogwenk volgeboekt. Wat doe je, als je dan toch met spoed wilt vertrekken? Dan bestel je een eigen vliegtuig.

Een familie – Sikora wil niet zeggen welke – belde JetNetherlands in Rotterdam. Vier uur later vertrok het toestel richting Tenerife. ‘Vertrekken kan nog sneller’, vertelt de Belgische manager. ‘Op afroep stijgen we op binnen een uur. In die tijd bereiden de piloten zich voor en maakt ons Operation Control Centre een vluchtplan.’

Drie dagen eerder schreef de Financial Times dat de vraag naar privévluchten vanwege de coronacrisis in januari verdriedubbelde in Hongkong. Zakenlieden en vermogende particulieren namen in privéjets de wijk naar Australië en Noord-Amerika. Zo’n sterk ‘corona-effect’ zien ze bij JetNetherlands nog niet, zegt Sikora. ‘Maar die extra vraag kan nog komen. Want de voordelen van een privévlucht zijn duidelijk. Je hoeft niet naar een drukke luchthaven en zit niet in een groot en vol passagiersvliegtuig. Dus de kans op besmetting is gering.’

Een monteur controleert een privéjet in een loods op Rotterdam Airport.Beeld Sabine van Wechem

Omzet

Of er extra aanvragen zullen binnenkomen of niet, het gaat nu al goed met JetNetherlands. Het bedrijf werd opgericht in 2001 door de voormalige militaire vlieger Willem de Kruif. Het werd na enige jaren overgenomen door een klant, de roemruchte vastgoedondernemer Richard Homburg. Die loodste het bedrijf met moeite door de economische crisis en verkocht het zo’n vijf jaar geleden aan het Belgische ASL.

Van Luik tot Antwerpen werkt de onderneming van de Belgische zakenman Philippe Bodson volgens hetzelfde concept als JetNetherlands: volledig management van privévliegtuigen van anderen – al zijn inmiddels zeven van de veertig vliegtuigen geheel of gedeeltelijk eigendom van de groep. De merken lopen uiteen van het Amerikaanse Beechcraft en het Braziliaanse Embraer tot het Franse Dassault en Bombardier. Dit jaar komen er nog eens drie toestellen bij in beheer, waarvan een verbouwde Embraer Legacy 600 Business VIP jet. Die heeft slechts twaalf in plaats van de gebruikelijke dertig stoelen. Zo is er plaats gemaakt voor onder meer een slaapkamer aan boord.

Sinds de overname is er bij JetNetherlands sprake van stevige groei. Vorig jaar zette het bedrijf 16 miljoen euro om. Het moederbedrijf (totale omzet 50 miljoen euro) breidde ook uit op ander vlakken in Nederland. Dat loopt van de overname van het vliegtuigonderhoudsbedrijf RAS in Rotterdam en het uitvoeren van een dienst voor urgente medische vluchten – inclusief spoedtransport van organen – tot de oprichting van Air Charters Europe (ACE). De laatste is een aparte onderneming voor groepsreizen in grotere toestellen. Daarvoor zijn met een partner twee Embraer-jets aangeschaft met respectievelijk 30 en 42 stoelen.

Niet meer not done

Sikora wandelt door de loods, waar vijf vliegtuigen staan van JetNetherlands. Het was een periode not done om een private jet te hebben, verzucht hij. ‘Nu mag het weer, is ons gevoel. Of misschien moet ik zeggen: het kan weer. Bedrijven en particulieren hebben weer geld over voor een eigen vliegtuig. Misschien zien ze ook steeds beter dat het vliegen op eigen tijden en op kleine vliegtuigen veel tijd kan besparen. Een van onze klanten heeft tien fabrieken in Europa. Hij vliegt bijna permanent van de een naar de ander. Dat kan alleen maar als je kunt vliegen op je eigen tijden en via kleine luchthavens in de buurt.’

Laat zo’n industrieel zijn vliegtuig beheren door JetNetherlands, dan kan het bedrijf ook zorgen voor de bemanning. De ASL Group heeft een pool van negentig piloten, waarvan ruim de helft in vaste dienst is. ‘Veel van hen zouden niet willen vliegen op de vaste routes. Lijnvluchten hebben in Europa niet meer dan driehonderd bestemmingen. Voor kleine toestellen zijn dat er zo’n tweeduizend. En daar zitten heel bijzondere bij, zoals in de Franse Alpen. Je moet als piloot wel avontuurlijker zijn ingesteld. Je weet niet wanneer je terugkomt. Tussentijds kan alles zomaar wijzigen, van de volgende bestemming tot de duur van de reis.’

Vaak wordt gevlogen voor een huurder van het toestel. Een private jet kost enkele tot tientallen miljoenen euro’s. Beheer, onderhoud en gebruik kost al snel nog eens enkele honderdduizenden euro’s per jaar. Ook bij de rijkste eigenaren zijn wat inkomsten uit verhuur doorgaans welkom.

De huurder rekent overigens niet af in tickets per persoon. Hij betaalt een bedrag voor de hele kist, ongeacht het aantal reizigers. Sikora: ‘Vorige week hadden we een vlucht van Parijs naar New York en terug naar Rotterdam. Dat was een toestel met twaalf stoelen. We hadden echter maar één passagier aan boord, een zakenman. De kosten zijn ongeveer hetzelfde, of je nu alleen reist of met alle stoelen bezet.’

Daarbij geldt ook: hoe langer toestel en piloot moeten wachten op de terugreis, hoe hoger de rekening. Een dagretour Londen voor een kleiner toestel als een Cessna Mustang voor vier personen kan circa 5 duizend euro kosten. Voor een retour New York met drie overnachtingen loopt dat bedrag al gauw op tot zo’n 100 duizend euro.

Klimaat

De private luchtvaart zal de komende jaren nog fors groeien, schatten ze in bij ASL. Volgens de Europese vereniging voor zakelijke luchtvaart (EBAA) ging het in Nederland in 2017 bij zo’n 4 procent van alle vertrekkende vluchten om een zakelijk vliegtuig. Dat waren er bijna 14 duizend, waarvan ruim eenderde van Schiphol. Dan volgen respectievelijk Rotterdam Airport, Eelde en Eindhoven.

De zorgen over het klimaat zullen die groei niet stuiten. Sikora: ‘Natuurlijk, het klimaat is best een uitdaging. We verjongen de vloot voortdurend. De nieuwe toestellen zijn schoner dan de oude. En we zijn bezig met het opzetten van een project om onze uitstoot geheel te compenseren. Maar uiteindelijk gaat het onze klanten ook om andere dingen. Ze zien dat gewone vliegreizen steeds langer duren, vanwege de extreme veiligheidsmaatregelen op de grote luchthavens. Misschien is het ook dat de moderne mens steeds meer wil doen in steeds minder tijd. Soms is het angst. Een van de vliegtuigeigenaren voelt zich na de aanslagen in Brussel niet meer veilig in mensenmassa’s. Allemaal dingen die bijdragen aan de groei van het vliegen op afspraak.’

Bedrijf: JetNetherlands (ASL Group)

Waar: Rotterdam

Sinds: 2001

Aantal werknemers: 50 (plus zzp’ers)

Jaaromzet 2019: 16 miljoen euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden