Privatisering gaat om politieke redenen niet door Directeur Air France stapt boos op

President-directeur Christian Blanc van Air France stapt op omdat de regering zich niet houdt aan afspraken over de privatisering van de Franse luchtvaartmaatschappij....

MARTIN SOMMER

Van onze correspondent

PARIJS

Minister Gayssot stelde dat 'de regering bij verschillende gelegenheden vastbesloten heeft uitgedrukt een eind te willen maken aan het proces van privatiseringen.' Daarop zei Blanc voor de radio dat sprake is van een 'zeer sterke, radicale koerswijziging van de aandeelhouder', dat wil zeggen de staat.

Volgens Blanc is sprake van contractbreuk omdat hij, met instemming van de vorige regering, een afspraak had gemaakt met het personeel (met name de vliegers) om een salarisverlaging te compenseren door deelneming in het kapitaal van de onderneming.

Deze week spreekt premier Jospin met zijn minister van Transport over de toekomst van Air France. Maar volgens Le Monde had minister Gayssot zijn uitspraken in l'Humanité van tevoren met de premier doorgenomen. De regeringsversie van de gang van zaken is dan ook een heel andere dan die van Blanc. 'De minister heeft zich uiteindelijk publiekelijk uitgesproken, omdat hij daartoe gedwongen was onder de voortdurende druk van Christian Blanc', zei een ambtenaar.

Blanc waarschuwt al lange tijd dat Air France zal worden gereduceerd tot een 'kleine regionale maatschappij' als het niet wordt geprivatiseerd. Privatisering is voor de nieuwe linkse regering een heikel onderwerp. Onder de rechtse regering-Juppé was afgesproken krachtig door te gaan met het afstoten van overheidsbedrijven, waaronder Air France en France Télécom .

Maar de verkiezingen kwamen ertussen, Jospin beloofde dat hij de impopulaire privatiseringen zou staken en won de verkiezingen. Jean-Claude Gayssot werd minister van Transport. De communisten zijn mordicus tegen verder afstoten van overheidsbedrijven.

De socialisten zeggen bij monde van partijsecretaris Hollande dat de regering zich 'soepel' opstelt, dat wil zeggen niet per definitie tegen particuliere aandeelhouders of aandelen voor het personeel gekant is - vooropgesteld dat de staat de absolute meerderheid in handen houdt.

De raad van bestuur van Air France ontkent druk uit te oefenen op de regering. Volgens de directie heeft de luchtvaartmaatschappij echter al een blauwtje gelopen bij het Spaanse Iberia, dat liever banden aanknoopte met British Airways, precies omdat Air France nog altijd een staatsbedrijf is.

Op dit moment onderhandelt Air France met de Amerikaanse maatschappijen Delta en Continental. Ook daar zit het staatseigendom dwars. Lufthansa brengt half oktober zijn laatste tranche aandelen naar de beurs. Iberia wordt in 1998 geprivatiseerd, Alitalia een jaar later. Dan zou Air France, samen met het Griekse Olympic Airways, de laatste grote Europese maatschappij zijn, die nog in overheidshanden is.

Blanc, die bekend staat als socialist van de pragmatische Rocard-vleugel, werd in 1994 naar Air France gehaald om een Augiasstal schoon te vegen. Hij hield een referendum onder de 40 duizend personeelsleden over zijn reorganisatieplan, dat met grote meerderheid werd aangenomen. In drie jaar werd 30 procent meer gepresteerd en de personeelskosten werden met 7 procent per jaar teruggebracht. In 1994 verloor de maatschappij 7,8 miljard franc. Dit jaar hoopt Air France 500 miljoen franc winst te maken.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden