Primeur in Playboy: een moslimvrouw met hoofddoek

Het oktober-nummer van Playboy wordt een gedenkwaardige uitgave: voor het eerst in de ruim zestigjarige geschiedenis van het Amerikaanse mannenblad zal een model met een hoofddoek te zien zijn. De Amerikaans-Libische journaliste Noor Tagouri figureert in het zogeheten Renegade-nummer van Playboy, een special over 'risiconemers en regelbrekers'.

Noor Tagouri Beeld Facebook/Playboy

Tagouri, die werkt als verslaggeefster voor het nieuwsvideonetwerk Newsy, draagt een leren jas, een spijkerbroek, gympen en natuurlijk haar hijab. De 22-jarige uit West-Virginia bestrijdt in de reportage in Playboy dat moslimvrouwen 'onderdanig' zijn of 'onderdrukt' worden omdat ze een hoofddoek dragen. Ze vindt dat haar hoofddoek haar juist sterker maakt als vrouw

Volgens Tagouri, die ervan droomt de eerste gehoofddoekte presentatrice bij een van de Amerikaanse tv-zenders te worden, geeft het dragen van een hijab haar beslist een voorsprong als verslaggeefster. 'Een hoofddoek helpt mij om vertrouwen te winnen bij mensen. Ik zeg tegen ze: "Ik weet hoe het is om verkeerd in de media te worden voorgesteld". Ik zal dat niet met jullie doen.'

Kracht

Dat betekent niet dat de Amerikaanse-Libische journaliste concessies hoeft te doen aan haar werk. 'Dat ik een doek op mijn hoofd draag, betekent niet dat ik een verhaal heel anders zal verslaan. Het geeft mij kracht. Het helpt mij dat te doen wat ik graag doe', aldus Tagouri in Playboy. Dat denken blijkbaar meer mensen, want Tagouri heeft heel veel fans op YouTube en ruim 150 duizend volgers op Instagram.

Op social media krijgt ze veel complimenten voor haar optreden in het blad, dat begin dit jaar met een twaalf pagina's grote special met actrice en model Pamela Anderson afscheid nam van bloot. Nu op internet overal seks is te vinden, is bloot in een papieren tijdschrift uit de tijd, verklaarde het mannenblad dat ooit werd opgericht door Hugh Heffner.

Lustobject

Toch is niet iedereen blij dat de gehoofddoekte Tagouri in een blad te zien is dat vrouwen altijd als lustobject heeft afgebeeld. Critici menen dat veel moslimvrouwen hun hoofddoek juist gebruiken om niet als 'lekker wijf' maar als persoon beoordeeld te worden. Daarom wordt ze zowel door moslims als feministen op social media beticht van 'verraad'.

Maar daar trekt Tagouri zich weinig van aan: 'Leef je leven en moedig anderen aan hetzelfde te doen', vertelde ze aan de Britse BBC. Ook op haar Instagram-account heeft ze een duidelijke boodschap: 'We moeten leven voor de 10.000 die voor ons gekomen zijn en die het voor ons makkelijker hebben gemaakt . Maar we moeten ook leven voor de 10.000 die na ons komen, zodat we barrières en het glazen plafond kunnen blijven doorbreken en onze macht terugeisen.'

Vooralsnog lijkt dat de critici weinig te overtuigen. Zo schreef Ammar Alwatar op Twitter: 'Een vrouw die probeert moslimvrouwen meer kansen te geven en te bevrijden door middel van een interview in Playboy is niet hatelijk maar lachwekkend'.

Opmerkelijk detail: het oktober-nummer van het blad Women's Running heeft ook een vrouw met een hijab op de cover, de 32-jarige marathonloopster Rahaf Khatib. En daar kraait niemand naar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden