'Prijzenslag nekt veel bioproducten'

De prijzenslag onder de supermarkten drijft biologische producten steeds meer uit de schappen. De winkels bieden nu gemiddeld 57 levensmiddelen aan, die op natuur- en diervriendelijke manier zijn geproduceerd....

'Sinds het losbarsten van de prijzenslag bezuinigen ketensop de kwaliteit van hun aanbod', stellen de organisaties dinsdag.Die ontwikkeling is 'funest' voor de vaak duurdere, biologischewaar. De supermarkten Albert Heijn, Vomar en Golf haalden hetafgelopen jaar de meeste bioproducten uit de schappen: ongeveerdertig.

Milieudefensie en de Koffiecoalitie prijzen de winkels vanDirk van den Broek, die hun biologische assortiment bijnaverdubbelden. Koploper in Nederland is voor de vierde keer dewinkel van Coop Dunnink in het Drentse De Wijk. Hier liggen 439bioproducten in de schappen.

De Nederlandse score steekt volgens de twee organisatiesschril af bij die van de koplopers in omringende landen. Diebieden hun klanten '1100 à 1400' bioproducten aan.

De supermarktkoepel CBL is het niet eens met de bevindingen.Het CBL vindt de negatieve toonzetting van Milieudefensie overhet aanbod van biologische producten onbegrijpelijk. De feitenzijn volgens de supermarkten anders. De omzet van biologischeproducten blijft stijgen.

Hun omzet, stelt het CBL, is gestegen van 1,8 procent naar2 procent van de totale omzet van voedingsmiddelen in desupermarkten. Ook is het volume van biologische producten sterkergestegen dan de omzet. Supermarkten vormen het grootsteverkoopkanaal van biologische producten.

Het percentage van de bioproducten is slechts in verhoudingiets gestegen omdat de uitgaven aan de 'gewone' levensmiddelenzijn gedaald, nuanceert Milieudefensie de stijging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden