Prijzenoorlog laait op tussen supermarkten

Albert Heijn en Super De Boer verlagen zaterdag opnieuw een groot aantal artikelen in prijs. Deze prijsreductie is de meest ingrijpende sinds eind oktober vorig jaar de prijzenoorlog begon....

Met de actie 'Housemerk Party' verlaagt Albert Heijn ruim duizend huismerkartikelen tien tot zestig cent in prijs. Super De Boer volgt onmiddellijk. Topman Harry Bruijniks zei eerder deze maand dat hij niet toestaat dat Albert Heijn ooit goedkoper wordt dan Super De Boer. Bruijniks: 'Ik zal met elke prijsverlaging meegaan.'

Albert Heijn lijkt er echter op uit de grootste concurrent definitief te verslaan. Laurus, het moederbedrijf van Super De Boer, Konmar en Edah, beleeft moeilijke tijden. Het bedrijf is de mislukte ombouw van Konmarwinkels in 2002 nog steeds niet te boven. De Konmaroperatie leidde in 2002 bijna tot een faillissement.

Albert Heijn ontketende in oktober vorig jaar de grootste prijsoorlog in de Nederlandse geschiedenis. De marktleider verlaagde in één klap de prijs van 1250 artikelen, soms tot 30 procent. Alle supermarkten volgden, waardoor het niveau van de prijzen van de Nederlandse supermarkten nu tot de laagste in Europa behoort.

De prijzenslag heeft de branche meer dan een half miljard euro gekost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden