Prijsverschil A-merk en huismerk groeit in strijd om klant

In de supermarkten stijgt het prijsverschil tussen producten van A-merken en huismerken. De huismerken zijn het favoriete wapen in de concurrentieslag met prijsvechters Aldi en Lidl.

Een moslima bij de zuivelafdeling van de Jumbo in Breda. De supermarktketen is met A-merken 6 procent goedkoper dan het gemiddelde in Nederland.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in de supermarkt groeit. Waar het verschil in 2014 24 procent was, is dat dit jaar opgelopen tot gemiddeld 31 procent. Dat komt niet doordat A-merken duurder zijn geworden, maar doordat huismerk-chocolade, -pastasaus en -sinaasappelsap het belangrijkste strijdmiddel zijn geworden in de harde concurrentieslag van de supermarkten met de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl.

Dat stelt de Consumentenbond in een dinsdag gepubliceerde prijspeiling. De club bezocht op drie verschillende momenten in totaal achttien supermarktketens en vergeleek de prijzen van 200 A-merkartikelen en 100 huismerkartikelen.

Daaruit blijkt dat Aldi en Lidl, zoals al jaren het geval is, de goedkoopste supermarkten zijn voor wat betreft eigen huismerken. De Consumentenbond keek overigens niet naar de kwaliteit van die huismerken, enkel naar de prijs. Die ligt in het geval van de Duitse prijsvechters bijna een kwart onder het Nederlandse gemiddelde. De huismerken van Spar zijn het duurst; 18 procent boven het gemiddelde van alle supermarkten.

Marqt supermarkt in Amsterdam.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Duurste

Datzelfde Spar, blijkt uit de prijspeiling, is de duurste A-merksupermarkt van Nederland. Met afstand zelfs. A-merk koffie, Fanta en Iglo-vissticks zijn 14 procent duurder dan gemiddeld. Ter vergelijking: met A-merken zijn Albert Heijn, Coop en Plus 2 procent duurder dan gemiddeld. Jumbo is juist 6 procent goedkoper. De goedkoopste Nederlandse A-merksuper is Nettorama (8 procent lagere prijzen), een relatief kleine keten die vooral actief is in het zuiden en oosten.

Wat het onderzoek enigszins vertekent, is de absentie van aanbiedingen in de prijsvergelijking. 'Daarom zie je dat Jumbo een stuk goedkoper naar voren komt dan Albert Heijn', zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. 'Albert Heijn is kampioen aanbiedingen en heeft vaker producten in de bonus dan andere supermarkten.'

Reden om de aanbiedingen niet mee te nemen in het onderzoek, was dat de Consumentenbond zich wilde richten op het prijsverschil tussen huismerkartikelen en A-merkartikelen. Dat komt, zo zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte, vooral door de oorlog die Nederlandse supers voeren tegen Lidl en Aldi. Het favoriete strijdmiddel: de basisboodschap.

Kinderen in een Jumbo supermarkt in Breda.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Twee supermarkten

'Klanten hebben steeds vaker twee supermarkten. De supermarkt waar ze hun basisboodschappen halen - de goedkoopste van de twee - en een voor de boodschappen die elders niet te koop zijn; kwaliteitsboodschappen, zeg maar. Voor ketens als Jumbo en Albert Heijn is dat een dramatische ontwikkeling: zonder de verkoop van basisboodschappen kunnen ze nauwelijks het hoofd boven water houden.'

Daarom worden de prijzen van die basisboodschappen sterk verlaagd. Bij A-merken is dat lastig, omdat de marges kleiner zijn. Voor huismerken gelden die bezwaren niet, ze worden in eigen beheer geproduceerd. 'Bovendien rijdt een consument alleen om voor echt sterke merken als Coca-Cola en Heineken', zegt Rutte. 'Voor een pakje Iglo ga je niet speciaal naar de Albert Heijn. Maar, zo is de gedachte van die supermarkten, als de huismerkvissticks opeens net zo goedkoop zijn als bij de concurrent, waarom zou je als klant dan nog naar Aldi gaan?'

Klanten in een Jumbo supermarkt in Breda.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden