Prijsstijging zeldzame historische auto's vlakt af

De prijzen van zeldzame historische auto's beleefde de afgelopen jaren een enorme stijging. Nu lijken de gemoederen te bedaren.

Aanstaand weekeinde wordt in Californië de Jaguar D-type geveild die in 1955 de 24 uursrace van het Franse Le Mans. Veilinghuis RM Sotheby's schat de opbrengst op 18-22 miljoen euro.Beeld RM Sotheby's

Waarschijnlijk wordt deze verkocht naar een oliestaatje of naar Amerika, zegt Robert Fluttert van classiccarbedrijf Smiths Veglia uit Zeist. Hij heeft het over een banaangelel Bugatti uit 1994, een EB110 Super Sport met slechts 600 testkilometers op de teller. Andere wagens in zijn portefeuille gaan verder terug in de tijd, zoals de Ferrari Dino uit 1972 en een Bentley Coupe uit 1936.

Fluttert, sinds 15 jaar verkoper van bijzondere historische wagens zag de prijzen voor bijzondere auto's de laatste jaren met tientallen procenten stijgen. 'Nu vlakken die enorme prijsstijgingen af', zegt hij. 'De markt is overvehit geraakt. Dan heb ik het over de absolute top van de markt, waarin wagens voor vele miljoenen euro's van de hand gaan.'

Gouden jaren

In dat segment waren altijd al vermogende liefhebbers actief, vertelt Fluttert. Het snelle stijgen van de prijzen trok de laatste jaren ook een ander slag investeerders, die het vooral ging om de beleggingskansen. 'Sinds februari zie je dat soort mensen weer uitstappen. Zij zorgen ervoor dat er steeds meer wagens op de markt komen.'

Automarktonderzoeker Dietrich Hatlapa van de Historic Auto Group (HAGI) blikt terug op de gouden jaren van de handel. '2013 was het sterkste jaar met een prijsstijging van 45 procent in een jaar voor auto's van 90 duizend euro tot vele miljoenen. In de twee jaren die volgden stegen de prijzen jaarlijks nog eens met 20 procent. Maar dit jaar is het totaal anders. Tot nu toe is de stijging volgens onze HAGI Top Index slechts 2,2 procent. Dat is historisch gezien slechts een heel bescheiden groei. De puf is eruit, zeggen wij.'

Ook hij ziet veel investeerders die verkopen om te profiteren van de hoge prijzen. Daarnaast komen er steeds meer handelaren en veilinghuizen die een graantje mee willen pikken. 'Meer aanbod en geen toename in de vraag, dus druk op de prijzen. Dat is simpele economische theorie.'

Komend weekeind

De waarde van alle bijzondere historische wagens schat Hatlapa tegen de prijzen van vandaag op 20 miljard euro. Grote verliezer is op dit moment Porsche met een min van bijna 3 procent. Grootste waardestijging ziet Hatlapa bij Mercedes Benz: bijna 6 procent. 'Kennelijk een veilige keuze op een moment van correctie van de markt.'

De Zeister autohandelaar Robert Fluttert kijkt met spanning naar het komende weekeinde. Dan vindt in het Amerikaanse Monterey in Californië het belangrijkste internationale autofair van het jaar plaats en moet blijken of de prijzen standhouden of gaan dalen. Hij verwacht veel belangstelling voor juist 'connaisseursmerken' als Lancia, Maserati, Lamborghini en Aston Martin. 'Wagens die gemaakt zijn in kleine aantallen, 100 procent gerestaureerd en authentiek, dat zijn de topstukken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden