Prijs voor Tele Atlas naar ‘waanzinnige’ hoogte

TomTom heeft zijn bod op Tele Atlas, de maker van elektronische kaarten, met 41 procent verhoogd tot 2,9 miljard euro, ofwel 30 euro per aandeel....

De Nederlandse fabrikant van navigatieapparatuur vecht met zijn Amerikaanse concurrent Garmin een verbeten strijd uit om Tele Atlas. Dat is in omvang de tweede kaartenmaker ter wereld. De grootste partij op die markt, Navteq, is onlangs opgekocht door telefoonproducent Nokia.

TomTom heeft gisteren al 28 procent van de aandelen overgenomen, tegen de genoemde prijs van 30 euro. Verkopers waren de familie De Pont (17 procent) en enkele institutionele investeerders.

Beleggers verwachten dat de overnamestrijd nog niet is gestreden. Dat blijkt uit de koersreactie op het nieuwe bod.

De koers van Tele Atlas steeg woensdag tot boven de 32 euro. Toen de overnamestrijd nog moest beginnen – in juli – was dat 16 euro. Vervolgens bood TomTom, met instemming van het management, 21,25 euro. Garmin mengde zich vorige week in de strijd, met een vijandig bod van 24,50 euro. De koers sprong toen naar ongeveer 28 euro.

‘Dit is een waanzinnige prijs, maar hij wordt betaald’, zei analist Maurits Heldring woensdag tegen het persbureau Bloomberg. Tele Atlas had de afgelopen twaalf maanden een omzet van ongeveer 280 miljoen euro. Het bedrijf maakte nog nooit winst.

Beraden
Garmin zegt zich te beraden op het bod en de mogelijke antwoorden daarop. Tele Atlas heeft laten weten geen redenen te zien de steun voor de overnamepoging van TomTom te laten vallen. In juli werd afgesproken dat Tele Atlas 20 miljoen euro aan TomTom moet betalen als de overname niet doorgaat.

De strategische betekenis van Tele Atlas voor TomTom is groot, zeggen analisten. Met Navteq in de handen van concurrent Nokia zijn de alternatieven beperkt. Datzelfde geldt echter voor het Amerikaanse Garmin, dat ongeveer 50 procent van de Amerikaanse markt van navigatieapparatuur beheerst. Garmin maakte vorige week bekend al minimaal 5 procent van de aandelen Tele Atlas in bezit te hebben.

Strategisch
TomTom heeft 27 procent van de Amerikaanse markt en 51 procent van de Europese markt. Het strategische belang van Tele Atlas kan de prijs nog verder opdrijven. Nokia betaalde veertien keer de omzet van Navteq, het huidige bod van TomTom komt neer op elf keer de omzet van 2006. Bloomberg meldt dat beleggers voor een gemiddeld technologiebedrijf een prijs van ongeveer drie keer de omzet neertellen.

De beurskoersen van TomTom en Garmin reageerden gisteren negatief op de opgelaaide strijd. TomTom verloor 3 procent, Garmin 11 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden