Prijs van postzegel gaat per januari gemiddeld 8 procent omhoog

Omdat steeds minder mensen nog een brief versturen, blijft de prijs van de postzegel stijgen. Vanaf 1 januari wordt die waarschijnlijk 80 cent.

Koning Willem-Alexander ontvangt van Herna Verhagen, bestuursvoorzitter van PostNL, het eerste exemplaar van de nieuwe permanente koningspostzegel van PostNL. Beeld anp

De postzegel is de grote uitzondering op de regel dat de prijzen in Nederland stabiel blijven of zelfs dalen. De tarieven gaan op 1 januari met gemiddeld 8 procent omhoog.

Waarschijnlijk is geen product in de afgelopen jaren zo snel duurder geworden als de zegel die op een brief moet worden geplakt. Dat de waarde daarom niet meer op de zegels wordt vermeld heeft daar volgens PostNL niets mee te maken. 'Zo behoudt deze zegel zijn waarde en hoef je niet bij te plakken als de tarieven veranderen. Dat zou wel moeten als de actuele prijs erop zou staan zoals vroeger', aldus woordvoerder Dick Kors.

Dinsdag gaf de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toestemming om de prijs van de postzegels (officieel het basispakket) op 1 januari opnieuw te verhogen. Een benodigde postzegel voor een brief tot 20 gram (de standaardbrief) wordt waarschijnlijk 80 eurocent of nog iets duurder. Nu is dat nog 73 cent, tien jaar geleden slechts 39 cent .

Reeks van verhogingen

Volgens PostNL heeft de lange reeks van verhogingen alles te maken met de afname van het aantal brieven. PostNL bezorgt volgens Kors nu nog 10 miljoen brieven per dag. Dat waren er tien jaar geleden 20 miljoen. Die daling wordt voor een heel klein deel veroorzaakt door concurrentie, maar voor het overgrote deel door de toename van het elektronische postverkeer: de e-mail. Het postverkeer loopt elk jaar met 9 tot 11 procent terug. Dat gebeurt ook nog in 2017, zo verwacht PostNL.

Kors stelt dat minister Kamp (Economische Zaken) wil dat het bedrijf de infrastructuur van de bezorging in stand houdt, hoewel die inmiddels is teruggebracht van zes naar vijf dagen per week. 'En daarvoor heeft de minister ons in de gelegenheid gesteld een redelijk rendement te mogen maken op deze dienst. Dat is wettelijk vastgelegd.'

Beeld de Volkskrant

Geheime informatie

Wat een redelijk minimumrendement is, staat niet in de wet. Wel geldt een maximumrendement van 11 procent op de postdiensten: de zogenoemde universele basis dienst. Indien dat hoger uitvalt, moet het tarief worden gecorrigeerd. Woordvoerder Pauline Gras van de ACM zegt dat zij alleen toezichthouder zijn en niet over de hoogte van de tarieven beslissen. De ACM verwacht in oktober de daadwerkelijke tariefbesluiten bekend te maken.

De ACM wil niet zeggen wat onder een redelijk rendement wordt verstaan. Dat is volgens Gras 'geheime informatie' die alleen met PostNL wordt gedeeld. Volgens PostNL is in 2015 het rendement op het basispostpakket teruggelopen van 9 naar 5,5 procent. Weliswaar stegen de bedrijfsopbrengsten van dit deel van de activiteiten van 844 naar 875 miljoen euro, vooral als gevolg van de prijsverhogingen. De kosten stegen echter van 768 naar 827 miljoen euro, wat volgens PostNL te maken heeft met de volumedaling. PostNL heeft overigens een groot reorganisatieplan in werking gesteld van 345 miljoen euro dat loopt tot 2020 en voor een groot deel ten goede zal komen aan dit deel van de onderneming.

Overigens doet ACM nu al de toezegging dat verdere verhogingen zijn toegestaan in 2017 nu het 'redelijke rendement' zo onder druk staat.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.