Nieuws Frankeertarieven

Prijs postzegel gaat richting de 1 euro

Gaat een postzegel 1 euro of zelf nog iets meer kosten? Het zou kunnen, want post- en pakketbezorger PostNL mag van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) de prijs van een postzegel voor brieven en kaarten - nu 87 eurocent - volgend jaar met 16,4 procent verhogen, zo werd woensdag bekend gemaakt. 

Dat zou betekenen d at het versturen van een binnenlandse brief of kaart, wat in 2010 nog 44 cent kostte , tien jaar later ruim verdubbeld zou zijn tot ongeveer een euro.

PostNL liet woensdag meteen weten dat het zo’n vaart niet zal lopen. Het postbedrijf zal naar eigen zeggen kiezen voor een ‘gematigde verhoging’, zoals het de voorbije jaren ook heeft gedaan. De prijsstijging zal dus ver onder onder het toegestane maximum liggen. 

Dit jaar mocht een postzegel 14,2 procent duurder worden. Maar in plaats van de toegstane 11 cent maakte PostNL een postzegel dit jaar 4 cent duurder: 87 in plaats van 83 cent. Maar ondanks de terughoudendheid van PostNL is een postzegel volgend jaar dus minimaal twee keer zo duur als tien jaar geleden. Tot 2007 - toen post versturen nog heel normaal was - kostte een postzegel 39 cent.

Van consumentenwaakhond ACM mag het beursgenoteerde post- en pakketjesbedrijf een postzegel zo veel - en snel - duurder maken omdat er (los van de infatie) steeds minder post wordt verstuurd. Hoe minder post er verstuurd wordt, des te hoger de tarieven mogen van de toezichthouder zijn. Hoeveel een postzegel in 2020 gaat kosten, wordt later dit jaar bekend gemaakt.

Beleggers waren aanvankelijk blij met de ruimhartige opstelling van de ACM rond de postzegels; de koers van het aandeel PostNL steeg na de opening van de Amsterdamse beurs. Later op de dag noteerde PostNL ruim 3 procent in de min.

. Beeld de Volkskrant

Teruglopende postbezorging en de duurdere postzegel

PostNL kocht in februari van dit jaar voor 130 miljoen euro zijn grootste concurrent op, de zakelijk postbezorger Sandd. Daarmee wordt PostNL – het nieuwe bedrijf behoudt die naam – de enige postbezorger van betekenis in Nederland

Twee jaar geleden weest PostNL-topvrouw Herna Verhagen al met de beschuldigende vinger naar de ACM. Volgens Verhagen rukt de concurrentie sneller op dan verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden