Presentje van Barclays om het ijs te breken

De overnamestrijd om ABN Amro krijgt een nieuwe dynamiek. Na de aandeelhouders, toezichthouders, politici en bankmedewerkers is de rest van Nederland aan de beurt om ervan te worden overtuigd dat Barclays dan wel het consortium van drie banken de beste moeder is voor wat er dadelijk over is van...

Ook de gemeente Amsterdam werd vereerd met bezoekjes. Dinsdag maakte wethouder Asscher de uitslag van de schoonheidswedstrijd bekend: Barclays wint!

De Britse bank was niet met lege handen gekomen en dat heeft blijkbaar veel indruk gemaakt. Amsterdam loopt al langer rond met plannen voor een grootse business school. Dit ‘Harvard aan de Amstel’ moet eraan bijdragen dat Amsterdam de status van financieel centrum krijgt. Barclays vindt dat een prima idee, zei Barclays-bestuurder Frits Seegers dinsdag tegen het NOS Journaal. Hij sprak van ‘tienduizenden studenten’.

Woordvoerder Herbert Raat van de gemeente Amsterdam voegde daar woensdag aan toe dat de belofte zeer serieus wordt genomen. Om hoeveel geld gaat het? Raat: ‘Of dat nou om X miljoen gaat of om 12 miljoen... ach, eigenlijk moet ik geen bedrag noemen. Het gaat erom dat wij hier de beste financiële opleiding krijgen van West-Europa.’

Hoe gaat een en ander precies in zijn werk? De woordvoerder van Barclays kon woensdag geen details geven. ‘Dat zou zeer voorbarig zijn. Het plan is in een zeer pril stadium. Eigenlijk is er alleen deze aankondiging’, aldus de bank.

Volgens Seegers betreft het een initiatief van de University of Chicago en van ‘Nederlandse universiteiten’. Seegers studeerde in Chicago en haalde daar in 1989 zijn MBA. De school geldt als een van de beste business schools ter wereld.

Woordvoerder Allan Friedman van de University of Chicago weet niets van het initiatief. Wel meldt hij dat de universiteit een permanente verbintenis heeft met Barclays over het geven van opleidingen en cursussen aan personeel van de Britse bank, op de campus van de universiteit in Londen. ‘Als daar om wordt verzocht, breiden we die programma’s graag uit naar Nederland.’

Dat ziet er dus niet uit als een hopeloze achterstand voor Fortis. Gaat de Belgisch-Nederlandse bank-verzekeraar nu ook cadeautjes uitdelen? De woordvoerster van de bankverzekeraar vindt het geen juiste vraag. ‘Er wordt gerept van een charmeoffensief door de partijen, maar zo zien wij dat niet’, aldus Marianne Honkoop. ‘Ja, wij vertellen ons verhaal over de meerwaarde van de combinatie van Fortis en ABN Amro in Nederland en we doen dat zo duidelijk mogelijk. Maar daar blijft het bij.’

Er wordt in dit opzicht niet tegen Barclays opgeboden?

‘Nee, wij doen daar niet aan mee. Dat hoeft ook helemaal niet, want wij hoeven onze naam niet te vestigen in Nederland, Fortis is een bekende naam. Barclays moet zich nog een positie verschaffen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden