PostNL schrapt ongeveer 3000 banen tot en met 2017

PostNL blijft groeien ondanks verandering markt

PostNL heeft het afgelopen kwartaal meer omzet en winst geboekt, ondanks andermaal een forse krimp van de brievenmarkt. Nederlanders verstuurden in het vierde kwartaal van 2015 bijna 10 procent minder brieven en andere post, maar dankzij bezuinigingen en de nog steeds groeiende pakketmarkt sloot PostNL het jaar toch goed af.

Herna Verhagen, CEO van PostNL, en Jan Bos, CFO, lichten de jaarresultaten van PostNL over 2015 toe. Beeld anp

De operationele winst steeg met 21 procent naar 147 miljoen euro, terwijl de omzet afgelopen kwartaal uitkwam op ruim 1 miljard euro, oftewel 1 procent meer dan het laatste kwartaal van 2014. De nettowinst daalde 15 miljoen euro tot 101 miljoen euro.

Weliswaar verstuurden de Nederlanders in het vierde kwartaal 9,5 procent minder brieven dan in 2014 , maar deze achteruitgang werd grotendeels gecompenseerd door de verhoogde prijzen van postzegels. De postzegelprijzen zijn in tien jaar verdubbeld. Mede dankzij de gestegen prijzen daalde PostNL's omzet op de Nederlandse brievenmarkt met slechts 1 procent.

Winkelen via internet blijft onverminderd groeien. PostNL boekte het vierde kwartaal 7 procent meer omzet uit de bezorging van pakketjes, tot 262 miljoen euro. Het aantal bezorgde pakketjes nam zelfs met bijna 14 procent toe. Vlak voor Kerstmis boekte PostNL een piek van 1,4 miljoen bezorgde pakjes op één dag.

Ook de buitenlandse activiteiten van PostNL deden het goed. De buitenlandse omzet nam in het vierde kwartaal met 6 procent toe tot 269 miljoen euro. De buitenlandse tak profiteerde vooral van de toenemende internetverkopen via China en andere Aziatische landen naar Europa.

Winkelier boos over 'chantagevoorstel' PostNL

PostNL gaat winkeliers minder betalen voor het afgeven of opsturen van de pakjes. PostNL noemt dit ‘marktconform’ maar veel winkeliers zijn verbolgen over de eenzijdig opgelegde tariefverlagingen. Lees de analyse hier (+)

Voor de komende jaren verwacht PostNL dat de brievenmarkt blijft krimpen en de pakketmarkt blijft groeien. Het droogvallen van de brievenstroom wil PostNL het hoofd bieden door besparingen door te voeren. In 2015 hield PostNL al 85 miljoen euro extra over dankzij bezuinigingen. De komende jaren hoopt PostNL nog meer geld te besparen door onder meer te snijden in het aantal postkantoren en brievenbussen. Ook schrapt PostNL tot en met 2017 tussen de 2.700 en 3.500 banen.

PostNL verwacht de komende vier jaar een strop van tussen de 30 en 50 miljoen euro te lijden door nieuwe regels van de Autoriteit Consument & Markt, bedoeld om de dominantie van PostNL op de postmarkt te beteugelen. Het voormalige staatsbedrijf hoopt de strop te compenseren door TNT eindelijk te verkopen aan FedEx. De Europese Commissie heeft inmiddels groen licht gegeven voor de verkoop, maar toezichthouders in onder meer Brazilië en China moeten dit nog goedkeuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.