PostNL mogelijk weg uit buitenland

Voor PostNL was groei in het buitenland dé manier om de teruglopende postbezorging in Nederland op te vangen. Tegenvallende winst dwingt het postbedrijf mogelijk tot terugtrekken.

Eric Van Den Outenaar
In een sorteercentrum van PostNL worden pakketten uitgezocht. Beeld ANP
In een sorteercentrum van PostNL worden pakketten uitgezocht.Beeld ANP

Na KPN lijkt ook PostNL te zinspelen op terugtrekken tot de Nederlandse markt. De geplaagde post- en pakketbezorger heeft grote moeite om de postbezorging in het buitenland echt winstgevend te krijgen.

PostNL haalde in het afgelopen kwartaal een omzet van 461 miljoen euro met zijn postdiensten in het buitenland, zo liet het bedrijf weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers woensdag. Dat is nagenoeg evenveel als met de postbezorging in Nederland en ruim 40 procent van de totaalomzet van het bedrijf.

Onderaan de streep

Maar waar het postbedrijf op de Hollandse post een winstmarge van 12 procent haalde, bleef er in het buitenland nog geen 1 procent onderaan de streep over. 'Ze moeten heel veel inspanningen leveren, terwijl het nu nauwelijks iets oplevert', zegt analist Maarten Bakker van ABN Amro.

Het beursgenoteerde bedrijf heeft daarom woensdag aangekondigd zogeheten 'strategische opties' te onderzoeken voor Groot-Brittannië, Duitsland en Italië. In de drie buitenlandse markten probeert het Nederlandse concern sinds enige jaren postbezorging van de grond te krijgen.

Een duidelijke breuk met het verleden, zegt analist Marc Zwartsenburg van ING. PostNL zag groei in het buitenland als de manier om de teruglopende postbezorging in Nederland op te vangen.

Teruglopende volumes

In Nederland heeft de onderneming namelijk al jaren te maken met teruglopende volumes in de postbezorging. Consumenten en bedrijven versturen door de opkomst van internet en e-mail al jarenlang steeds minder brieven, facturen en andere stukken via de post. Ook heeft het bedrijf last van uitdagers op de postmarkt, zoals het Apeldoornse bedrijf Sandd, inmiddels goed voor zo'n 20 twintig procent van de postbezorging in Nederland. PostNL probeert de klappen op te vangen door enerzijds meer schoenen, camera's en andere producten te bezorgen voor webwinkels als Bol.com. Anderzijds mikt het bedrijf de laatste jaren bewust op buitenlandse postbezorging. 'Daar lijken ze nu van terug te komen', aldus analist Bakker.

Het voormalige staatsbedrijf heeft in eigen land last van concurrentie en moet de zogeheten universele postdienst hooghouden. Dat houdt onder meer de verplichting in om een minimaal aantal postkantoren en brievenbussen te hebben. In het buitenland heeft het bedrijf die vanuit het verleden gegroeide verplichting niet en concurreert ze juist met de voormalige staatsbedrijven als Royal Mail, Deutsche Post en Poste Italiane.

Minder eenvoudig

Dat gaat allemaal minder eenvoudig dan gedacht. Waar er in Nederland al concurrentie op de postmarkt is, zijn andere landen trager met het volledig opengooien van die markt, zegt Bakker. 'De voormalige staatsbedrijven hebben nog steeds voordelen.' Analist Zwartsenburg herkent het probleem eveneens. 'In sommige landen is er nog helemaal geen concurrentie.'

Het lukt PostNL niet om de zogeheten 'laatste mijl' in handen te krijgen, de bezorging tot aan de deur via postbodes. In alledrie de landen haalt het bedrijf al wel de post op en sorteert het die, maar moeten de brieven vervolgens aan de marktleiders worden overgedragen voor de laatste etappe.

Pogingen om zelf tot aan de deur te bezorgen, mislukken vooralsnog, zegt Bakker. Het bedrijf is onder de naam Whistl in steden als Londen en Manchester begonnen met brievenbezorging, maar is het onduidelijk of ze van de mededingsautoriteit groen licht krijgen om voor uitbreiding. Afgelopen kwartaal trok een investeringsbedrijf zich daarom terug uit een belangrijke samenwerking met PostNL. Nu staat het bedrijf voor de keuze om zelf de miljoeneninvesteringen te doen.

Etalage

Waar het strategische onderzoek precies toe leidt, houdt PostNL nog voor zichzelf. Het kan beteken dat het bedrijf alle activiteiten in de etalage zet, sommige gewoon stopzet, of alleen nog maar voor één land kiest. 'We houden bewust alle opties open', zegt een woordvoerder.

In reactie op de plannen daalde de koers van PostNL gisteren op de beurs met ruim twee procent naar 4,20 euro.

Het is misschien wel goed als de Nederlanders zich weer op de thuismarkt zouden richten, zegt Bakker. 'Soms kun je de aandacht beter op een ding richten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden