PostNL boekt winst dankzij pakketdienst

Hoewel de postmarkt blijft krimpen, stijgt de omzet en winst van PostNL. Het bedrijf liet gisteren positieve jaarcijfers zien. De grootste slag slaat het bedrijf met de pakketdienst.

Herma Verhagen (R), CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van PostNL, en CFO Jan Bos geven een toelichting op de resultaten van het vierde kwartaal en de jaarresultaten 2014. Beeld anp

Het is bekend dat er steeds minder brieven worden verstuurd, in 2014 daalde de postmarkt met bijna 11 procent. Door internetbankieren zijn bankafschriften onnodig geworden en de e-mail heeft de rol van de brief overgenomen. PostNL heeft de schade in de postdivisie beperkt weten te houden door een kostenbesparing van 127 miljoen door te voeren. Dat kwam voor een groot deel door nieuwe pensioenafspraken. Bovendien is het aantal bezorgdagen gedaald van vijf naar zes en de prijs van de postzegels dit jaar twee keer verhoogd. Op 1 januari werd de prijs van een postzegel verhoogd van 64 naar 69 cent.

De grootste slag slaat PostNL bij de pakketdienst. De opbrengsten uit pakketvervoer groeiden dankzij het groeiend aantal internetaankopen met 12 procent. Het versturen van babymelkpoeder naar China had daarin een belangrijk aandeel. In het vierde kwartaal werden 40 miljoen pakketten babymelkpoeder naar China vervoerd. Dat leverde een omzet van 14,5 miljoen euro op, goed voor ruim 6 procent van de omzet bij de pakketdivisie. Topvrouw Herna Verhagen: 'Dat zien we niet als iets structureels, maar als eenmalig.'

Beurs

De omzet van PostNL steeg afgelopen jaar met 2 procent tot 4,25 miljard euro. De nettowinst kwam in 2014 uit op 226 miljoen euro. In 2013 was dat nog 170 miljoen. Door het positieve nieuws schoot het aandeel van PostNL op de beurs omhoog. Volgens Maarten Bakker, analist van ABN Amro, is het PostNL gelukt om de organisatie aan te passen aan de dalende postmarkt. 'De strategie is zeer voortvarend.'

Terwijl PostNL met positieve cijfers komt, bracht TNT Express vorige week slechte cijfers naar buiten. Volgens Bakker kan je de twee postbedrijven, die ontstonden door de splitsing van TNT, niet met elkaar vergelijken. 'TNT richt zich veel meer op bedrijven, PostNL op particuliere klanten.'

Investeren

PostNL verwacht dat de postmarkt de komende jaren verder zal krimpen, het postbedrijf gaat uit van een jaarlijkse krimp van 9 tot 12 procent. Met verdere kostenbesparing verwacht PostNL toch de stijgende lijn vast te kunnen houden. Ook gaat het bedrijf investeren in geavanceerde sorteermachines, die grote, kleine en gesealde brieven kunnen sorteren. In 2015 verwacht Verhagen dat het winstcijfer ongeveer hetzelfde zal zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden