Postbank stuurt chipperhouder van huis naar cel

Eindelijk gewapend met een nieuwe pas en twee codes - de oude pincode en de nieuwe chipcode - wilde de rekeninghouder de financiële wereld gaan veroveren....

Een gewone burger moet 80 gulden neertellen voor een telechipper; een hemelsblauw, primitief ogend object dat veel weg heeft van een fors uitgevallen speelgoedtelefoon. Maar aan journalisten word het high-tech-huzarenstukje gratis beschikbaar gesteld. Om te laten zien hoe goed het wel werkt.

Maar het werkt aanvankelijk helemaal niet. De met pijn en moeite verkregen chipcode wordt keurig op de telechipper ingedrukt. Daarna wordt de telechipper - zoals voorgeschreven - tegen de telefoonhoorn gedrukt. Volgens de gebruiksaanwijzing moet nu de 'chipper-oplaadlijn' gebeld worden. Een telefoonnummer wordt echter niet vermeld.

De rekeninghouder belt 0800-0400; het algemene informatienummer van de Postbank. 'U moet 026-3555666 bellen.' Drie minuten later is de rekeninghouder een girofooncode rijker, maar staat er nog geen cent op de chipper. Nog eens gebeld. 'De chipper-oplaadlijn is nog niet in gebruik. U zult in een telefooncel moeten opladen.'

Bij het NS-station in Heiloo staat een telefooncel, maar die werkt alleen op munten. Toch maar even de afdeling voorlichting van de Postbank gebeld. De chipper-oplaadlijn bestaat wél: 09-001494.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden