De onderneming iLost

Portemonnee verloren in de bus? Even op iLost kijken

Stellingkasten vol verloren spullen op het kantoor van iLost. Beeld Raymond Rutting

Irritant. Je laat iets in de tram liggen, of de sleutel valt uit je jaszak. Vind die maar eens terug. Hanneke Stegweg begon een bedrijf waar alle verloren spullen bij elkaar komen. GVB en HTM doen al mee, op de NS aast ze nog.

Bedrijf iLost

Waar Amsterdam

Sinds 2013

Aantal werknemers 6 voltijds, 8 in deeltijd

Omzet 500 duizend euro (2018)

In de elleboog van de Amsterdamse Ring staat een gebouw dat dienst doet als ScaleUpDistrict. Dit grijze kantoorpand met gekleurde kozijnen huisvest bedrijven die de luiers hebben verruild voor een grote broek, die ze bovendien (bijna) zelf kunnen ophouden. Op de overloop op de tweede verdieping staat een tafeltje met een bordje: ‘Bezoekers graag aanbellen en even wachten a.u.b’. Een rode pijl wijst naar een witte deurbel. Druk op de bel en stap binnen bij iLost, het loket voor gevonden voorwerpen in het digitale tijdperk.

Grote loods

Zes jaar geleden verloor Hanneke Stegweg (46) haar camera in Parijs. Ze moest langs verschillende instanties – hotel, ov-bedrijf, politie – om daar verschillende formulieren in te vullen om vervolgens zonder camera naar Nederland terug te keren. Ergens in Parijs liep waarschijnlijk iemand rond met haar eigendom en de wens om het terug te geven. Die kans achtte ze groter dan dat er een dief mee aan de haal was gegaan. Maar vindt elkaar maar eens in een miljoenenstad. Dat moest makkelijker kunnen, dacht Stegweg.

Ze was toen supplychain-manager, expert in het optimaliseren van logistieke processen, en liet zich inhuren door bedrijven als Philips en IBM. Ook een verloren voorwerp dat wordt gevonden en uiteindelijk herenigd met de eigenaar, maakt, zou je kunnen zeggen, deel uit van een supply chain. Dat logistieke proces was verre van optimaal georganiseerd: overal balies en loketjes met medewerkers die het erbij moeten doen omdat het geen ‘core business’ is, helemaal geen business eigenlijk. Stegweg zag een grote loods voor zich waar alle gevonden voorwerpen samenkwamen, één plek waar iedereen die iets heeft verloren of gevonden zich kan melden. En een website om verliezer en vinder snel te koppelen.

‘Happy losers’ herenigen

In 2013 kwam haar idee door de ballotage van Startup Bootcamp, een internationale snelkookpan voor embryonale ondernemingen. Het leverde haar kennis op, maar bovenal investeerders. Ze kon met 450 duizend euro van start. Ze wist het zeker, binnen twee jaar zouden de eerste miljoenen binnen zijn. Dat was de euforie van het begin, het grote dromen dat wordt gestimuleerd in de snelkookpan.

Het werkelijke traject bleek een stuk langer en weerbarstiger, maar het succes kwam. Vijf jaar na oprichting draaide iLost dit voorjaar voor het eerst een kwartaal met positieve cijfers. Komende maand verwacht het bedrijf de honderdduizendste ‘happy loser’ te herenigen met een verloren eigendom. Stegweg heeft vijf jonge mensen voltijds in dienst onder wie twee programmeurs. Acht roulerende flexwerkers bedienen het loket, beheren de opslag en verwerken nieuwe binnenkomsten.

Museum van paniekmomenten

iLost is niet die grote loods geworden die Stegweg aanvankelijk in gedachten had. Meer nog dan een logistiek bedrijf runt ze een techbedrijf. Het centrale verzamelpunt is een website. Hier verschijnen dagelijks de foto’s van nieuwe gevonden voorwerpen. De verliezer kan zijn of haar telefoon, portemonnee, kledingstuk of rollator claimen door details te omschrijven die alleen de eigenaar kan kennen. iLost verdient geld met abonnementen voor grote partijen: het Haagse vervoersbedrijf HTM, de Amsterdamse vervoerder GVB, hotels, pretparken, festivals. Het goedkoopste pakket (prijs 300 euro per jaar) geeft toegang tot de iLost-app voor bedrijven. Wie meer wil uitgeven, kan alles uitbesteden, tot opslag aan toe.

In afgesloten ruimten op het kantoor in Amsterdam liggen de gevonden voorwerpen van bus- en trambedrijven GVB en HTM. De stellingkasten zijn tot het plafond gevuld met kinderwagens, koffers, tassen, steps, skateboards, yogamatjes, een plastic poppenhuis, een zesdelige pannenset, een poster uit het Van Gogh-museum, plastic bakken vol portemonnees, de nieuwste smartphones, sleutels, sleutels, sleutels. Een museum van paniekmomenten.

iLost-eigenaar Hanneke Stegweg Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Festivals

Parttimers Tim en Beer maken foto’s van de nieuwe oogst. Geordende chaos: de spullen liggen uitgestald rondom hun tafels; bureaublad en smartphone doen dienst als fotostudio. Iets van het verstrooide karakter van de eigenaren van al die spullen lijkt te zijn overgesprongen op het bedrijf van Stegweg. Teddyberen die nooit zijn opgehaald zitten glimlachend in hoeken van het kantoor. Medewerker Suus archiveert de opslag van HTM en maakt ruimte voor nieuwe voorwerpen. Eigendommen die drie maanden blijven liggen worden ontdaan van privacygevoelige details en gaan terug naar de bedrijven die ze hebben aangeleverd om ten slotte te eindigen bij stichtingen en kringloopwinkels. Circa 30 procent van de spullen wordt ‘gematcht’ met de eigenaar, vertelt Stegweg.

Ook veel festivals kopen het totaalpakket. Alle matjes, slippers, kookstellen, sieraden en iPads gaan vanaf het festivalterrein rechtstreeks door naar iLost. De festivalgangers kunnen na het weekend hun spullen ophalen in Amsterdam of tegen een vergoeding thuis laten bezorgen. iLost aast nog op een paar grote vissen in Nederland: Schiphol, de NS. Ook particulieren kunnen hun vondsten op de site zetten, maar meer dan naamsbekendheid levert dat niet op. De site is gratis voor individuele vinders en verliezers.

De toekomst ligt in het buitenland. Stegweg voert gesprekken in Frankrijk, Duitsland, zelfs Australië. In eerste instantie wil ze de site exporteren. Als ze daarmee succes heeft volgen wellicht ook fysieke opslagplaatsen op exotische locaties. ‘Binnen nu en zes maanden zitten we in ieder geval in één ander land.’

Vorig jaar draaide iLost bijna een half miljoen omzet. Er ging nog net ietsje meer uit dan erin kwam. Dit jaar belooft een eerste winstjaar te worden. Stegweg is het grote dromen nog niet verleerd, maar ze heeft geleerd te focussen, niet te veel uit te waaieren. Plannen genoeg, met verzekeraars, met webshops, maar het huidige logistieke proces kan nog verder verbeterd. En als ze een oppepper nodig heeft, doet ze een middag uitgifte. ‘Als je een slechte dag hebt, moet je even de afgiftebalie doen. Mensen zijn zo dankbaar. ‘I love you!’, roepen toeristen. ‘We should have this in America!’’

Beeld iLost
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden