Populariteit stekkerhybride neemt snel af

Hij is de PvdA onder de automobielen: de Mitsubishi Outlander. Eens ongekend populair, nu in ongenade gevallen. De Outlander was in 2015 met bijna 9.500 verkochte exemplaren de populairste plug-inhybride van het land; nu, in de eerste drie maanden van 2016, hebben er nog maar 245 de showroom verlaten. De reden van de plotselinge terugval: nieuwe fiscale regels. Die hebben deze volvette SUV een stuk minder aantrekkelijk gemaakt.

Beeld afp

De terugval geldt niet alleen de Mitsubishi, ook andere stekkerauto's (die een klein stukje op een accu kunnen rijden en verder als hybride door het leven gaan) zijn inmiddels uit de gratie. 2015 zal vermoedelijk de boeken ingaan als het meest succesvolle ooit voor dit type aandrijving. De verkoop van plug-inhybrides verdubbelde vorig jaar, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. Met als populairste meisje van de klas de Outlander.

Zijn populariteit had de plug-in te danken aan de lage bijtelling van 7 procent. Dit jaar is alles anders en moet de zakelijk rijdende automobilist 14 procent van de nieuwwaarde bij zijn inkomen optellen. Deze belastingverandering leidde ertoe dat automobilisten aan het eind van vorig jaar massaal nog een plug-inhybride kochten, om zo nog enkele jaren van het gunstige tarief te kunnen profiteren. Van de 60 duizend geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven nieuwe auto's die afgelopen jaar werden verkocht, werd eenderde in december op kenteken gezet.

Elektrische aandrijving.

Dankzij de fiscus heeft inmiddels een flink deel van de Nederlandse auto's een - op papier - lage CO2-uitstoot. Het aantal plug-inhybrides is vorig jaar verdubbeld en het aantal gewone hybrides groeide met 10 procent, aldus het CBS. Volledig elektrische auto's, met de Tesla Model S als aanvoerder, zagen een groei van 34 procent. Een op de veertig auto's heeft inmiddels een of andere vorm van elektrische aandrijving.

Maar behalve de zakelijke automobilist - particuliere automobilisten hadden minder voordeel en lieten dit duurdere type auto goeddeels links liggen - was niemand echt blij met de belastingmaatregelen: de autobranche klaagde omdat de markt werd verstoord: een merk als Mitsubishi had in eerdere jaren een marktaandeel van rond de 1 procent; door de Outlander steeg dat ineens tot 3. Zodra een auto in een lage bijtellingscategorie viel, kochten automobilisten hem blind en bleven andere modellen staan. De markt klaagde dat er nauwelijks op te sturen viel.

Ook voor het klimaat bleken de voordelen minder groot dan gehoopt: waar de Outlander volgens fabrieksopgave een verbruik kent van nog geen 2 liter benzine op 100 kilometer, komt het praktijkverbruik eerder in de buurt van de 7 liter; vergelijkbaar met dat van veel middenklassers. De ongunstige verbruikscijfers golden voor veel hybriden, die volgens de Consumentenbond een nog grotere afwijking lieten zien tussen de cijfers in de folder en die in de praktijk dan bij normale auto's het geval is. De enige winst lijkt erin te zitten dat dankzij de populariteit van hybride in Nederland relatief weinig dieselauto's rondrijden, wat de luchtkwaliteit ten goede komt.

Beeld getty

Duurder

Hoewel de plug-inhybride afgelopen jaar ongekend populair was, komt zijn voortbestaan vanaf 2019 in gevaar. Vanaf dat jaar geldt voor elke nieuwe auto met een verbrandingsmotor een bijtellingstarief van 22 procent. Daarmee wordt de hybride ook voor de zakelijke rijder duurder dan een ouderwetse benzineauto.

Alleen nieuwe elektrische auto's zullen vanaf dat moment fiscaal aantrekkelijk zijn. De spoeling van elektrische auto's met een flinke actieradius zal op dat moment nog dun zijn. Pas rond de decenniumwisseling zal een flink aantal betaalbare elektrische auto's op de markt zijn die 300 kilometer of verder komen - een afstand die als grenswaarde wordt gezien om zakelijk ingezet te kunnen worden. Het lijkt er dus op dat de ouderwetse brandstofmotor nog even aan de winnende hand is.

Correctie: pas vanaf 2019 worden alle auto's met een verbrandingsmotor voor 22 procent belast. Eerder werd 2017 genoemd.

Beeld reuters
Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden