Popbejaarden van Volkswagen

'Eric Clapton komt dit jaar naar Europa en zijn Europese tour wordt gesponsord door Volkswagen.' Nogal een koele zin om een persbericht mee te beginnen....

ERWIN WIJMAN

En dan komen daar de Duitsers van VW AG aanzetten met Eric Clapton. Komen ze straks met opleggers vol Volkswagen Polo's Eric Clapton en Golfs met Eric Clapton-accessoirespakket. Zoals er in 1992, toen VW zijn 'sponsoring van grote internationale bands' begon met de Engelse groep Genesis, een VW Golf Genesis te koop was, en er in 1994 een Polo Pink Floyd kwam, en er in 1995 'swingende korting op het complete Volkswagen Rolling Stones Collection-pakket' zat, en er in 1996 heuse Volkswagen-actiemodellen 'Bon Jovi' bij de dealers stonden.

In het aangehaalde persbericht laat de Pon-publiciteitsafdeling expres een woordvoerster van het Volkswagen-concern zelf aan het woord over de Auslese van dit jaar. 'Eric Clapton is een muzikant met een hoge mate aan kunstzinnige integriteit', wordt ene 'Dr. Martina Rudy' geciteerd. 'Zijn muziek en teksten getuigen van een grote levenservaring met veel pieken en dalen, waardoor miljoenen mensen worden geraakt.' Nu kent de muzíek van Clapton sinds een jaar of vijfentwintig weinig pieken meer. Elke plaat die de tegenwoordig gedistingeerd gekapte zanger/gitarist maakte, was weer wat minder dan 461 Ocean Boulevard uit 1974 (met de Bob Marley-cover I Shot The Sheriff), en zijn beste werk stamt sowieso uit de jaren zestig. Maar goed, Clapton heeft de laatste jaren adequaat meegehobbeld in de commerciële popbusiness en wist met laid-back-hitjes als Wonderful Tonight, obligate 'unplugged'-concerten met opgewarmde golden oldies en lijzige luisterliedjes zoals op zijn laatste cd Pilgrim een groot RTL-publiek voor zijn blues-zonder-scherpe-randjes warm te maken. Clapton is glad en gepolijst als de nieuwe Golf.

En juist daarin schuilt het probleem voor Volkswagen, dat zich als A-merk wil profileren als het McDonald's of Coca Cola van de autowereld. Misschien is de 53-jarige Clapton een Volksartiest maar dan wel een van het volk boven de vijftig. Volkswagen wil, als ieder automerk, zijn imago verjongen. Maar waar het oerconservatieve Opel grote voetbalclubs en een piepjonge tennisster als Martina Hingis sponsort om van zijn grijs-met-gleufhoed-imago af te komen, veinst Volkswagen vitaliteit met oldtimers als Phil Collins (bouwjaar 1951), David Gilmour (1947), Mick Jagger (1943) en Clapton (1945). Alleen al het feit dat deze popbejaarden, in de jaren zestig nog leidsmannen van een idealistische generatie, zich nu laten opkopen door een beursgenoteerd automerk bewijst dat ze ook niet meer jong van hart zijn. 'Dr. Martina Rudy' kan hoog en laag springen, maar 'muzikanten' met 'een hoge mate aan kunstzinnige integriteit' zijn Eric Clapton c.s. niet. Zo'n kwalificatie gaat hooguit op voor Claptons leeftijdgenoot Neil Young (1945), die zijn 'kunstzinnige integriteit' kernachtig postuleerde in het nummer This Note's For You uit 1988: 'Ain't singin' for Pepsi, ain't singin' for Coke'. Naast de Volkswagen Golf Eric Clapton zal er nooit een VW Polo Young in de showroom opduiken.

Erwin Wijman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden