Pont over Noordzeekanaal na eeuw niet gratis meer

Sinds 1878 brengen ponten over het Noordzeekanaal reizigers gratis naar de overkant. Verdragen uit 1861 verbieden de staat tol te vragen voor voetgangers, beesten, voer- en rijtuigen die via bruggen en ponten naar de overkant willen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nog voor de zomer moeten auto's en vrachtwagens gaan betalen voor de overtocht. Rijkswaterstaat heeft donderdag een nota over de tarieven ter inzage gelegd, waartegen bezwaar kan worden gemaakt. 'Deze zaak is lang voorbereid, ik verwacht geen problemen meer', zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat, directie Noord-Holland.

Het graven van het Noordzeekanaal, dat Amsterdam een korte verbinding met de Noordzee geeft, was voor de bewoners langs de nieuwe oevers een ingrijpende gebeurtenis. Ze konden niet meer zomaar naar de overkant. Om het leed te verzachten, is bij het verlenen van de concessie om het kanaal te graven in 1861 bepaald dat er bij bruggen en ponten geen tol werd geheven.

De ponten waren lange tijd een belangrijke schakel tussen het noorden en zuiden van Noord-Holland. Op het Noordzeekanaal varen er drie, bij Velsen, Buitenhuizen en tussen Amsterdam en Zaanstad aan de rand van het westelijk havengebied. Gratis gaan er dagelijks ongeveer 1200 voertuigen en nog veel meer fietsers en bromfietsers naar de overkant.

De rijksoverheid wil af van de kostenpost van geschat ruim een miljoen gulden. De exploitatie van de veren over het kanaal hoort niet meer tot een kerntaak van het rijk. De ponten maken geen deel meer uit van het hoofdverkeerswegennet, er liggen inmiddels tunnels onder het kanaal. Voor het gemotoriseerde verkeer is het isolement daardoor opgeheven.

De ponten gaan over naar de firma Naco. De tarieven zijn nog niet precies vastgesteld. Personenauto's moeten voor een enkele reis ongeveer twee gulden betalen, vrachtwagens vijf gulden. Er komen geen retours, maar mogelijk tienrittenkaarten of jaarkaarten. Fietsers en voetgangers worden ook in de toekomst gratis overgezet. Zij mogen niet door de tunnel en kunnen alleen per veer naar de overkant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden