Pon duikt als eerste jager op gehavende prooi Imtech

Het Nederlandse Pon Holdings is dinsdag samen met de investeringsmaatschappij Parcom Capital als eerste boven op de gehavende prooi Imtech gedoken. Pon en Parcom willen Imtech Marine kopen, een bedrijfsonderdeel dat onder meer de navigatieapparatuur voor schepen en olieplatforms levert.

Exterieur van het hoofdkantoor van Imtech Marine.Beeld ANP

Pon maakte zijn interesse zelf via een persbericht wereldkundig. Pon Holdings, bekend van de import van Duitse automerken, wil Imtech Marine overnemen omdat het bedrijf al actief is in de scheepvaart. Het handelt onder meer in scheepsmotoren.

Of er meer geïnteresseerden zijn voor het scheepvaart- en offshoreonderdeel en of er ook belangstelling is voor andere onderdelen van Imtech, is vooralsnog gissen. Los van Pon hebben zich geen concrete kopers gemeld.

Mogelijke kopers kunnen concurrenten zijn van Imtech in de bouwwereld, op zoek naar krenten in de pap. Grote private equity-partijen zouden juist belangstelling kunnen hebben voor verliesgevende onderdelen. Die proberen ze dan te saneren en met winst door te verkopen.

Makkelijker verkoopbaar

Het ligt voor de hand Imtech in zo groot mogelijke brokken te verkopen, zegt topcurator Louis Deterink, zelf niet betrokken bij de afwikkeling. Het gaat dan om de complete dochtermaatschappijen (zeven stuks), regio-organisaties (vijf stuks) en gespecialiseerde dochterbedrijven. Daarvan zijn er twee: Marine (waarop Pon dus aast) en Traffic en Infra (dat levert zaken als verkeerregelingssystemen, bewakingscamera's op wegen en openbare wifi-netwerken). Een geluk bij een ongeluk voor Imtech is volgens analist Edwin de Jong van SNS Securities dat de afzonderlijke maatschappijen ook los van elkaar functioneren: 'Dat maakt ze makkelijker verkoopbaar.'

Zo op het eerste oog lijken de onderdelen Verenigd Koninkrijk & Ierland en Nordic het best te slijten. Voor deze werkmaatschappijen zijn de vooruitzichten op de korte termijn het gunstigst. In Engeland gaat het goed met de bouw en in landen als Zweden is Imtech marktleider, zegt Reinier Zuydgeest, consultant bij USP Marketing Consultancy. 'Ik verwacht dat de grote installateurs in die landen interesse zullen hebben in de onderdelen daar.'

Volgens hem heeft ook de Nederlandse tak redelijke overlevingskansen. Dat onderdeel, Benelux, leed vorig jaar zware verliezen, maar zou een nieuw leven kunnen krijgen onder de vleugels van branchegenoten als Cofely, Croon TBI of Unica, zegt van Zuydgeest. 'Die neuzen nu wel rond.'

Grote contracten

Er is de komende jaren vraag naar de technische kennis van Imtech en het is niet zo dat ze in Nederland slecht werk afleveren, zegt hij. 'Verder heeft Imtech allerlei grote contracten afgesloten die geld gaan opleveren.'

Volgens hem heeft het onderdeel Benelux veel te lijden gehad van de problemen in Duitsland en Polen. Die straalden af op de installateurs in Nederland. 'Ze hebben te goedkoop moeten inschrijven op projecten.' Dat leidde ertoe dat Imtech wel werk uitvoerde, maar er geen winst op maakte.

Het is vooralsnog aan de curatoren in Duitsland om de daar lopende projecten te gelde te maken voor de schuldeisers. De Duitse landendirectie heeft vorige week al het faillissement aangevraagd voor het bedrijfsonderdeel Duitsland en Oost-Europa. Dit door fraude geteisterde onderdeel is de bron van alle problemen en al lange tijd de grootste molensteen om de nek van het Nederlandse beursbedrijf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden