PolyGram in de uitverkoop

HET jargon van beursanalisten stelt beleggers tegenwoordig soms voor raadsels. Vroeger waren de adviezen eenvoudig te begrijpen: er waren aandelen die de belegger moest kopen (Buy), andere moest hij zo snel mogelijk verkopen (Sell), en de rest moest hij laten onderstoffen (Hold)....

LUCAS VAN GRINSVEN

Het gebeurt nog maar zelden dat een effectenbank een verkoopadvies geeft. Niet omdat er geen slechte bedrijven meer zijn, maar omdat de analisten het brood niet uit de mond willen stoten van hun collega's op andere afdelingen, zoals Fusies en Acquisities, Obligatieuitgiften en Aandelenemissies. Die afdelingen eten een dikbelegde boterham van grote bedrijven. De concurrentie is echter moordend en het laatste dat zij kunnen gebruiken is een eigenwijze collega-analist die hun klant afbrandt in een beleggingsrapportje.

Een vernederend verkoopadvies moet dan ook tegen iedere prijs worden vermeden en daarmee is de inflatie van het beleggingsjargon een feit. De grote Amerikaanse huizen geven maar zeer zelden een 'sell', verwoordt een Nederlandse analist de situatie. Daarom leidt een negatief oordeel over een bedrijf meestal tot een zuinig 'houd'-advies.

Om een écht houd-advies te geven, wijken de analisten vervolgens uit naar boven, en zetten een 'buy' op een normaal presterend fonds. De echt aantrekkelijke bedrijven worden op hun beurt omhooggedrukt tot 'strong buy'.

Er is nog een andere reden waarom analisten huiverig zijn een verkoopadvies te geven, namelijk de toorn van de verdoemde ondernemingen. 'De beoordeling en het salaris van directeuren hangt tegenwoordig voor een groot deel af van de beurskoers', aldus de analist. 'Een verkoopadvies zet die koers onder druk, dus daar reageren ze heel gevoelig op.'

Tenslotte hebben analisten zelf ook weinig belang bij het geven van een verkoopadvies, want de toenemende hoeveelheid geld die naar de beurs stroom, moet belegd worden, en dat lukt niet met verkoopadviezen.

Als een bedrijf wordt overspoeld met verkoop-adviezen, dan moet het dus wel heel beroerd zijn gesteld met die onderneming.

Muziekuitgever PolyGram is zo'n bedrijf. Al vier jaar lang slaagt het er niet in om de winst op te krikken tot duidelijk boven de vier gulden per aandeel. Na een redelijk geslaagd 1997 hoopten de waarnemers dat de Philips-dochter de weg omhoog eindelijk weer had gevonden, maar donderdag publiceerde de uitgever een winstwaarschuwing. De muziekverkopen vallen vies tegen in de eerste drie maanden van het jaar.

'We zijn PolyGram beu na zoveel jaren van stagnerende winst', stond te lezen in een e-mail van SNS-analist Bert Siebrand. Eérste 'sell'. Ook André Moons van ING Barings had in zijn reactie op vrijdag geen goed woord over voor de platenmaker: tweede 'sell'. Oyens & Van Eeghen: derde 'sell', Kempen & Co: vierde 'sell', Wesselius: vijfde 'sell'.

PolyGram-directeur Alain Levy zal ongetwijfeld in onbezorgdere tijden hebben geleefd. Met heldenmoed probeerde het bedrijf nog een positieve draai te geven aan de cijfers. De winst per aandeel zou dit jaar toch weleens kunnen uitkomen op 4,70 gulden, lieten zij de bezorgde analisten weten. Maar Siebrand en anderen wilden het niet geloven. 'De laatste vier jaar zijn ze structureel te optimistisch geweest.'

Oscar Tijs van MeesPierson vond het maar vreemd. 'Aan de ene kant is het bericht rampzalig, en aan de andere kant zijn ze positief dat ze in de tweede jaarhelft de schade kunnen inlopen.'

Alle analisten waren het erover eens dat het vierde kwartaal, en dan vooral de kerstverkopen, cruciaal zijn voor PolyGram. Zover is het nog lang niet. Tijs: 'In dat kwartaal maakt PolyGram de helft van de jaarwinst.'

Er staat echter weinig succesnummers op het programma, verwacht worden voornamelijk nieuwe platen van oude sterren. Siebrand: 'Het release schedule is helemaal niet zo geweldig. En PolyGram-films hebben geen Oscars gewonnen. Levy kan onmogelijk weten of het vierde kwartaal goed wordt.'

De onzekerheid zat, besloten de analisten PolyGram dan maar in de uitverkoop te zetten. Een 'sell' kan tenminste niet tegenvallen.

Of toch. Want veel verkoopadviezen volgden pas toen de beurskoers al in elkaar was gedonderd met bijna 10 procent. Tijs: 'Wat heeft het nog voor zin om een verkoopadvies te geven al iedereen al heeft verkocht. Eigenlijk ben je dan te laat.'

Lucas van Grinsven

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden