Play Fair wijst olympische sponsoren op misstanden

Aan de kleding en sportattributen van veel olympische sporters zit een luchtje. Ze zijn vaak onder deplorabele toestanden geproduceerd....

Fair Play interviewde voor het onderzoek 320 werknemers van fabrieken in China, India, Thailand en Indonesië waar merken als Adidas, Asics, New Balance, Nike en Puma hun producten laten maken. Het gaat om sportschoenen, shirts, voetballen en allerhande sportattributen. Alle merken die in het onderzoek werden betrokken, sponsoren een of meer teams die deelnemen aan de Olympische Spelen. Asics verzorgt de kleding die het Nederlandse team aanheeft bij de openings- en slotsceremonie. Nike sponsort het olympisch voetbalelftal en Adidas de Nederlandse hockeyers.

Uit de inventarisatie van Play Fair blijkt onder meer dat veel werknemers overuren maken terwijl ze minder dan het minimumloon betaald krijgen. ‘De werknemers krijgen productiequota’, zegt Esther de Haan van CCC. ‘Als ze die niet halen, moeten ze het in hun eigen tijd afmaken. Omdat de targets vaak veel te hoog zijn, werken sommige werknemers meer dan 230 uur per maand. De lonen liggen daarbij soms op de helft van het minimumloon.’

Ook blijkt er een chronisch gebrek aan de vrijheid voor werknemers om zich te verenigen in vakbonden om als collectief te kunnen onderhandelen over werkomstandigheden. Play Fair hekelt tenslotte het feit dat fabrieken vaak plotseling worden gesloten nadat de werkomstandigheden zijn verbeterd. ‘De productie wordt dan opeens naar elders verplaatst en werknemers worden uit het niets op straat gezet’, aldus De Haan.

Fair Play deed vier jaar geleden, in aanloop naar de Spelen in Athene, vergelijkbaar onderzoek en confronteerde de betrokken bedrijven toen ook al met hun bevindingen. Veel van die bedrijven beloofde beterschap. Het stoort de organisatie dat er in veel gevallen nog weinig is veranderd.

Een woordvoerder van Asics, dat volgens het rapport overigens wél grote vooruitgang heeft geboekt in de afgelopen jaren, laat weten dat het dezelfde doelen nastreeft als Play Fair. ‘Alleen zijn we het niet altijd met hen eens over hoe ver onze verantwoordelijkheid gaat’, zegt hij. ‘Wij hebben ook niets te zeggen over de werktijden van mensen die onze spullen verkopen bij Perry Sport.’

Volgens de woordvoerder ligt de oplossing in branchebrede afspraken. ‘In sommige fabrieken zijn wij maar goed voor 5 procent van de totale productie. Dan heb je dus maar zeer beperkte invloed.’ Nike laat via een woordvoerder weten dat het een reactie heeft gegeven aan Play Fair. ‘Het is aan hen om dat al dan niet met de pers te delen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden