Plaatsing nieuwe spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal uren vertraagd door laag water

De nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht had zondagmorgen al geplaatst moeten zijn, maar een lage waterstand gooit roet in het eten. Zondagavond werd de brug alsnog geplaatst

Beeld anp

Door de lage waterstond liep de spectaculaire operatie vertraging op. Het water in het kanaal moest worden bijgevuld om het peil van negen meter te kunnen bereiken. De ponton waarop de brug rust moet op dat niveau liggen om de brug kaarsrecht tussen twee bestaande bruggen te kunnen schuiven. Dat is, meldt ProRail zondagochtend, 'precisiewerk'.

De sluis bij Wijk bij Duurstede is opengezet om het waterpeil met 10 centimeter te kunnen verhogen. Het scheepvaartverkeer is in elk geval tot middernacht gestremd. De hele zondag rijden er op dat traject geen treinen en is er geen verkeer mogelijk over de Gele Brug.

Vrijdag legde de brug - op transportwagens met 640 wielen - zo'n 800 meter af over een speciale weg. Zaterdag maakte de brug een draai over de Vleutensebaan en werd hij bij het Amsterdam-Rijnkanaal op een ponton klaargezet om uiteindelijk tussen de bestaande bruggen te worden geschoven. Even leek het fout te gaan toen de brug van ruim 3000 ton tijdens de draai rakelings langs een monumentale boerderij scheerde. Toekijkers hielden de adem in, maar alles verliep goed.

Beeld anp

Veranderingen aan spoornet

De plaatsing van van de brug die 170 meter lang en 15 meter breed is, kan worden gevolgd via een livestream van ProRail. Die heeft permanent twee camera's op de boogbrug gericht. Een camera staat op het dak van Pathé Cinemec in Leidsche Rijn, de tweede staat aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal.

De boogbrug is het sluitstuk van een reeks ingrijpende veranderingen aan het spoornet rond Utrecht. De stad moet worden klaargestoomd voor een verwachte groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. De boogbrug maakt een verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn mogelijk. Ook het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden krijgt vier sporen.

De eerste trein zal vermoedelijk in april 2018 over de nieuwe spoorbrug rijden.

Brug in cijfers

Lengte: 170 meter
Breedte: 15 meter
Hoogte: 29 meter
Gewicht: 3000 ton
Hulpbruggen: 2
Aantal mensen betrokken bij transport en plaatsing: 120
Lengte spoorverdubbeling: 2 km
Spoorverdubbeling gereed: eind 2018

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden