Pisvlieg verleidt New York

You're not much if you're not Dutch. Schaamtelozer verkoopslogan is zelden gehoord, maar hij werkt wel. Nog steeds, ruim vijftig jaar nadat hij was geconcipieerd door de KLM - behalve in het geval van Ms....

Van onze verslaggever

Geert-Jan Bogaerts

AMSTERDAM

Buitenlanders vallen massaal voor de Dutch trick, zo bleek gisteren weer. Sinds een half jaar staan de serieus te nemen internationale kranten te trappelen om het ene na het andere lovende artikel te schrijven over het Nederlandse economische mirakel. Maar het verhaal dat The Wall Street Journal gisteren als opening presenteerde, slaat alles.

Het gaat over de rechten die Schiphol heeft verworven om de aankomsthallen op luchthaven John F. Kennedy in New York te exploiteren. Het Nederlandse vliegveld wordt erin beschreven als een walhalla voor de reiziger. Het is een waar feest om in Amsterdam te mogen landen of opstijgen: 'De Nederlandse theorie van het luchthaven-ontwerp heeft een mondiale standaard neergezet', aldus de Amerikaanse zakenkrant, die gisteren nog niet aan gezag had ingeboet.

'Schiphol werkt kalm en schoon. De kunst van het vliegveldbestuur is de kunst van het beheersen van de stromen' - een woordgrap, want de verslaggever bedoelt natuurlijk vervoersstromen, maar vertelt even verderop in het artikel over de bekende vlieg in de Schipholse pisbakken. Die vlieg zit ingebakken in het porselein en moet mannen ertoe verleiden om niet náást maar ín de pot te plassen.

De plasvlieg heeft de Port Authorities in New York, die de aankomsthal van JFK tot nog toe exploiteerden en er de onderkomen puinhoop van maakten die het nu is, ertoe gebracht om Schiphol uit tien andere kandidaten te kiezen als redder van de luchthaven.

Eerdere plannen van JFK voor een restyling leidden tot niks. Schiphol schoof ze allemaal de prullenmand in en kwam met een geheel nieuwe opzet: eentje die volgens de Amerikaanse krant bijna een kopie moet worden van Schiphol zelf. Dat vond New York wel leuk, en wat de Amerikanen nog plezieriger vonden, was het financieringsplan: de benodigde 1 miljard dollar is ingezameld via obligaties, die binnen 90 minuten verkocht waren.

'Voor glamour moet je in Amsterdam wezen', meent de journalist. 'We hebben niks bijzonders gedaan', legt een vertegenwoordigster van Schiphols persdienst uit. 'De man vroeg om een rondleiding, die hebben we gegeven, en verder niets. Maar ik heb het artikel nog niet gezien. Was het leuk?'

Schiphol wil mensen gerust stellen. Bezoekers moeten voor hun plezier naar het vliegveld komen, niet per se omdat ze moeten vliegen. 'Als passagiers zich prettig voelen, kopen ze dingen. Ze kopen spijkerbroeken en tulpenbollen. Ze kopen zilverwerk, kaviaar en diamanten. Al die dingen bij elkaar leveren een omzet op van 280 miljoen dollar per jaar.'

Schiphol is maar een beetje kleiner dan JFK: 28 miljoen om 31 miljoen passagiers. Maar de Nederlandse luchthaven maakt een ruime en luxueuze indruk: Welkom in de wereld van Peter Stuyvesant. Op JFK worden zesduizend passagiers per uur afgehandeld, terwijl de hallen gebouwd zijn voor tweeduizend passagiers per uur.

Over 54 maanden moet Peter Stuyvesant, drie eeuwen nadat hij zijn baan als gouverneur van New York had opgezegd, weer zijn intrede maken in de stad: als symbool voor de wereld van glitter en glamour die JFK dan weer moet zijn.

Het is alleen jammer, zo overdenkt de journalist van de Amerikaanse krant, dat het nieuwe Schiphol ook in de VS ligt. 'Je kunt niet alles hebben. Als je in New York een voet buiten de luchthaven zet, zul je hetzelfde riekende, opgejaagde, toeterende gekkenhuis tegenkomen. Een taxi-hailer die blijft schreeuwen: opschuiven, opschuiven, opschuiven. Een lange, verwarde man die tegen een agent roept: ''wanordelijk?'', terwijl de agent hem in de overvalwagen schuift. Welkom in de USA.'

Een reiziger kwam laatst op Schiphol aan. Er reden 'tijdelijk' geen treinen richting Amsterdam. Toen hij na een lange omweg uiteindelijk op het centraal station uitstapte, liep hij recht in een politie-controle. Paspoort laten zien. Vervolgens werd hij in de Kalverstraat aangesproken door een Scientology-freak.

Welkom in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden