Piramides moeten Vianen bevrijden van sluipverkeer

Automobilisten die 's ochtends op de zuidelijke uitvalswegen rond Vianen rijden, worden binnenkort geconfronteerd met barrières midden op de weg: beweegbare piramides van zestig centimeter, die alleen in de bodem zakken voor auto's met een ontheffing....

Van onze verslaggeefster

VIANEN

Na drie jaar procederen en de afhandeling van veertienhonderd bezwaarschriften is Vianen onlangs begonen met de bouw van deze obstakels. Als ze in februari in werking treden, moeten ze een einde maken aan een plaag waar de kleine gemeente allang mee worstelt: het overstelpende sluipverkeer.

Vianen ligt op een kwetsbare plek, ingeklemd tussen de snelwegen A 2 en A 27 en de rivier de Lek. Automobilisten proberen iedere ochtend een deel van de file op de snelwegen te mijden door bij Culemborg of Geldermalsen de snelweg te verlaten en door de polder naar Vianen te rijden. In het dorp gaan ze de snelweg weer op.

De piramides moeten dit sluipverkeer onmogelijk maken. Inwoners van Vianen of directe omgeving kunnen een kastje onder de auto laten aanbrengen dat met een signaal de piramides in het wegdek laat zakken. Automobilisten zonder ontheffing kunnen Vianen alleen over de snelweg bereiken en moeten dus in de file staan.

De meeste bewoners zijn blij met de afsluiting. Zij hebben schoon genoeg van de stank en het lawaai. Bovendien moeten de Vianers die met de auto richting snelweg vertrekken, soms al bij de voordeur in de file aansluiten. 'Ik doe soms drie kwartier over twaalfhonderd meter. Dat komt doordat het sluipverkeer in de straat waar ik woon al in de file staat', aldus H. Groen.

De gemeente Zederik, een verzameling kleine plaatsjes bij Vianen, heeft zich fel verzet tegen de plannen van Vianen. 'Veel van onze bewoners werken in Vianen en moeten nu kilometers omrijden. Zij worden ten onrechte benadeeld. Het zijn helemaal geen sluipers. Zij maken gewoon gebruik van bestaande wegen om van hun woonplaats naar het werk te gaan', aldus W. Labee van de gemeente Zederik.

Volgens J. Jansen, beleidsmedewerker van de gemeente Vianen, blijft het omrijden beperkt. 'Iedereen die meer dan zes kilometer moet omrijden, krijgt een ontheffing.' En ook aan de incidentele bezoeker is gedacht. 'Bedrijven kunnen een elektronische knipkaart kopen die ze aan hun klanten kunnen geven', aldus Jansen.

Autodealer H. Crum vindt dit een schrale troost. 'De knipkaart is straks de enige manier waardoor klanten snel bij ons kunnen komen. Maar veel van onze klanten zullen hun auto voor de onderhoudsbeurt niet meer hier brengen.'

De aanleg van de obstakels kost ruim twee miljoen gulden en wordt betaald door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De aanschaf van het kastje onder de auto kost de automobilist zo'n vijftig gulden.

Maar misschien kan hij dat in zijn zak houden. De piramides zijn in februari klaar, de elektronica pas rond de zomer. Tot die tijd worden de blokkades gebruikt om het verkeer op de toeritten te doseren. Jansen: 'Als blijkt dat daardoor Vianen 's ochtends al niet meer vol staat, dan voeren we de elektronische kastjes en pasjes helemaal niet in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden