Eetwijzer Proteïnepindakaas

Pindakaas met wel 36 procent proteïne. Word je daar nu gezonder van?

Pinda's

36 procent, wauw!

Klinkt mooier dan het is. Ten eerste is ‘proteïne’ ­gewoon een dure naam voor eiwit. En pinda’s zitten daar van zichzelf al vol mee. Daardoor bestaat ook ­‘gewone’ pindakaas voor pakweg een kwart uit eiwit. Met een boterham met proteïnepindakaas krijg je zo’n 5,5 gram eiwit binnen, met gewone pindakaas een kleine 4 gram. Dus ontzettend veel maakt het niet uit.

Hoeveel eiwit heb je eigenlijk nodig?

De Gezondheidsraad adviseert per dag 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht: als je 75 kilo weegt, is dat dus 60 gram. Eiwitten zitten in heel veel voedingsmiddelen. In noten en pinda’s, zuivel- en sojaproducten, ­eieren, vlees(vervangers), vis, peulvruchten en granen. Zo bevat een schaaltje kwark van 150 ml al 17 gram ­eiwit. De meeste mensen krijgen meer eiwit binnen dan ze nodig hebben, daar hoef je geen extra eiwitrijke producten voor te eten.

Dus die 36 procent is helemaal niet nodig?

De enige bevolkingsgroepen die daadwerkelijk extra eiwit nodig hebben, zijn héél fanatieke sporters, zwakke ouderen en veganisten. Vegetariërs krijgen ook gemakkelijk voldoende eiwit binnen.

Waar komt dat extra eiwit vandaan?

Goede vraag. Aan die ‘high protein’- pindakaas is ­geconcentreerd erwteneiwit toegevoegd. Dat proef je niet en het is ook niet ongezond.

Is zulke pindakaas minder gezond dan gewone?

Nee. Het is gezonde pindakaas, maar dat is te danken aan het feit dat er geen suiker of zout is toegevoegd en dat er alleen pinda-olie (arachideolie) en geen palmolie in zit. Maar er zijn nog meer van zulke ‘pure’ pindakazen, zónder overbodig erwteneiwit.

Waarom is pindakaas eigenlijk gezond? Het is toch erg vet?

Klopt. Pindakaas bestaat voor de helft uit vet: voornamelijk gezond en onverzadigd vet, zoals arachide-, zonnebloem- of raapzaadolie. In pindakazen die ‘smeuïg tot op de bodem’ zijn, zit ook (geharde) palmolie. Palmolie blijft namelijk stevig bij kamertemperatuur, zodat er geen olielaagje op de pindakaas komt. Helaas is palmolie een ongezond, verzadigd vet waar ook nog eens tropisch bos voor wordt omgehakt. In light-pindakaas werd dat vet vroeger deels vervangen door ­suiker, maar nu vaak door (zoetsmakende) oplosbare voedingsvezels. Het calorieverschil blijft klein. Pindakaas bevat bovendien veel mineralen, vezels, B-vitaminen en vitamine E.

Wat moet ik nou kopen?

Pindakaas van 100% pinda zonder toevoegingen. Ook eiwitrijk en een stuk goedkoper. 

Prijs: High protein peanut butter 300 g € 4,-

Oordeel: ★★

Verkrijgbaar: Albert Heijn

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden