Picnic neemt Jumbo op de hak met Verstappen lookalike

Picnic heeft Jumbo een poets gebakken. De jonge boodschappen-bezorgservice lanceerde woensdag een nieuwe reclamespot waarin een dubbelganger van Max Verstappen figureert. In een Picnic-boodschappenbusje brengt hij in kratten de boodschappen aan huis. De spot komt één dag nadat Jumbo een nieuwe spot lanceerde waarin Max met een F1-bolide de boodschappen rondbrengt.

null Beeld anp
Beeld anp

Jumbo heeft met een marktaandeel van 18 procent na Albert Heijn het grootste deel van de online markt in handen. Picnic volgt op de vierde plek met een marktaandeel van 4 procent. Picnic is dit jaar begonnen in Amersfoort en zit nu in zes gemeenten, waaronder ook in Utrecht en Almere. Het verschil met de andere ketens is dat Picnic zelf geen supermarkten heeft. Het bedrijf hoeft niet bang te zijn dat de online omzet ten koste gaat van de omzet in de supermarkt zelf. Eind dit jaar zou Picnic in 100 verzorgingsgebieden willen zitten.

Naamsbekendheid

De spot is uiteraard bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten. Een rel komt Picnic in dat opzicht ook niet slecht uit. In het spotje loopt de fake-Verstappen - overigens een hele goede lookalike in een red bull-overall - daarom ook nog provocerend langs een bestelauto van Jumbo. Het motto is 'Soms doe je iets voor je werk', 'Soms doe je iets voor de lol'.

Jumbo zelf heeft niet zoveel problemen met de spot van Picnic. 'Wij kunnen er wel om lachen. En we zijn vereerd dat Picnic zo inhaakt om onze campagne en dat we er zelfs onderdeel van uitmaken', aldus een woordvoerder. Het management van Max Verstappen legt zich er niet bij voorbaat bij neer. Die ziet het filmpje als een inbreuk op het zorgvuldig gekoesterde imago van de succesvolle coureur. In een gesprek met de site Formule 1.nl liet Verstappens manager begin deze week nog weten dat 'Max een hoog marketingpotentieel heeft. Nationaal en internationaal. We zijn supertrots op Jumbo en Exact, onze partners. Die zijn heel vroeg ingestapt, hebben een sprong in het onbekende gemaakt. Maar die zitten nu op de eerste rij en hebben een fantastische deal.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden