Winnaar & verliezerMichiel Muller & Hubert de Leeuw

Picnic heeft strategie, Audax ligt ermee in de knoop

Portret van mede-oprichter Michiel Muller van online supermarkt Picnic.Beeld ANP

Winnaar: Michiel Muller -Picnic

Websupermarkt na vijf jaar schot in de roos

Picnic bestond deze week vijf jaar. En er was wel wat te vieren. De supermarktwebwinkel is van 4 wagentjes in Amersfoort uitgegroeid tot meer dan 1000 wagentjes in twee landen. Wekelijks leveren zij 150 duizend bestellinge aan huis af. Door corona ging het geplande personeelsfeest op het strand van Bloemendaal niet door.

Ook het optreden van Michiel Muller, een van de bazen, als saxofonist in de eigen huisband moest worden afgeblazen. Maar de vlag kon roch in top. Dankzij corona groeide Picnic in vijf maanden sneller dan in de vijf jaar daarvoor. Liefst 200 duizend Nederlanders staat op de wachtlijst. Nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld. Zo pikken de bezorgers van Picnic nu retourzendingen voor DHL op. Binnenkort gaat dat in het hele land gebeuren, zo werd deze week aangekondigd. Picnic kan de groei eigenlijk niet aan. Er moet zoveel worden geïnvesteerd in auto’s en distributiecentra dat er nog altijd geen winst wordt gemaakt. Al het geld gaat in de uitbreiding van het concept in Nederland en Duitsland.

Muller, broer van Ahold-topman Frans Muller, is onstuitbaar. Hij is de echte ondernemer die zijn economie-studie gebruikte om nieuwe bedrijven op te zetten. Eerst waren dat de onbemande tankstations van Tango, later de pechhulp Route Mobiel en de internet-huizenveiling Bieden en Wonen. Maar Picnic is nu al zijn grootste succes.

Hubert de Leeuw (links)Beeld Audax

Verliezer: Hubert de Leeuw - Audax

Gevierde opvolger op non-actief gesteld

Vir audax vir beatus est (de stoutmoedige leeft gelukkig) is de huisspreuk van Audax in Gilze, een soort winkel van Sinkel in de uitgeversbranche.

Begin vorig jaar haalde Hubert de Leeuw, telg van de familie-eigenaren, met vlag en wimpel Casper de Nooijer als zijn opvolger binnen. De Nooijer (ex-Heineken en PwC) kreeg de dagelijkse leiding. Hij sloeg begin dit jaar met Bruna een grote vis aan de haak. Maar nu is hij op non-actief gesteld, omdat hij te stoutmoedig is geworden. Hubert de Leeuw neemt zelf de leiding weer over. Er is, zo wordt officieel gemeld, een onoverbrugbaar verschil van inzicht tussen De Nooijer en de aandeelhouders over de strategie, de implementatie en het tempo ervan, oftewel de borden vliegen door de directiekamer. De Nooijer wilde verdere schaalvergroting en een verandering van de strategie. De aandeelhouders i.c. de familie De Leeuw wil een pas op de plaats. Of beheerste groei zoals dat wordt genoemd.

Audax geeft tijdschriften uit (Mijn Geheim, Vriendin, Party, Weekend en HP De Tijd), distribueert die via eigen bedrijven (Betapress en Van Ditmar) en verkoopt die via eigen en franchiseketens als Marskramer, Ako en Bruna. Daar mag niet aan getornd worden. En dat leidt tot spanningen. Ook drie commissarissen stapten eerder al op. Hubert de Leeuw zal alle neuzen weer in een richting moeten krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden