Philips wil in racetempo producten vernieuwen

Philips staat op zijn kop. Plotseling blijkt het bedrijf producten veel sneller op de markt te kunnen brengen. De lessen die worden geleerd bij de fabricage van zaktelefoons worden dit jaar ook toegepast bij de allergrootste divisie, Sound & Vision....

Van onze verslaggever

EINDHOVEN

'Flexibiliteit en snelheid zijn nieuwe woorden binnen deze organisatie, maar het wordt extreem belangrijk in de komende jaren', zegt hij. Tot nu toe lagen de ontwikkeltijden rond de twee jaar, en dan duurde het nog eens twaalf maanden voor de eerste producten in de winkels lagen. Dat is veel te lang, want de concurrentie komt niet alleen meer uit de hoek van Sony, Matsushita en Samsung, maar ook uit die van computerfabrikanten. Die zijn al gewend aan ultrakorte introductietijden.

'Pc - fabrikanten proberen onze markt binnen te komen, bijvoorbeeld met computer-televisies. Ze kijken jaloers naar deze markt van 135 miljard gulden per jaar. De concurrentie wordt dus intensiever en diverser.'

De onverstoorbare Brit lijkt niet onder de indruk van zijn eigen analyse. Zijn divisie staat er goed voor na een grootscheepse reorganisatie die vorig jaar 800 miljoen gulden kostte en waarbij zesduizend banen verloren gingen. 'We hebben nu een bijzonder efficiënt productieapparaat', zegt hij.

Ondanks het feit dat dit grootste Philips-onderdeel ieder jaar voor ruim 15 miljard gulden aan televisies, videospelers en audioapparatuur verkoopt, duikt het met de regelmaat van de klok in de rode cijfers. De reorganisaties die daarop volgen, helpen de divisie er weer even bovenop, maar de winstgevendheid wordt telkens achterhaald door de voortdurende prijsdalingen van tv's en video-apparaten.

Deze keer blijft het niet bij reorganisaties alleen, belooft Dunn. 'We zullen veel sneller moeten leren innoveren. Als de pc-fabrikanten onze concurrenten worden, moeten we net als zij iedere zes tot negen maanden een nieuwe generatie producten lanceren.'

Die vernieuwingsdrift zal zich in eerste instantie richten op Philips' jongste generatie producten, zoals de handpalm-pc, en de WebTV voor internet-gebruik op de televisie. 'Maar ook de ontwikkeling van videospelers zal worden versneld, al verouderen die technologisch minder snel', aldus Dunn.

'Met deze ontwikkeltijden kunnen wij concurreren met de pc-industrie, en we zijn zelfs hypercompetitief in vergelijking met andere elektronicabedrijven', zegt hij.

Er is nog een verschil met eerdere reorganisaties van Sound & Vision. Door veel minder verschillende onderdelen te gebruiken, wordt het productieproces vereenvoudigd. Paradoxaal genoeg kan Philips daarmee beter inspelen op de wensen van de klant. Net als in de pc-industrie worden Philips' producten binnen enige jaren op het allerlaatste moment in elkaar geschroefd volgens een persoonlijk verlanglijstje. 'Als een klant een rode televisie wil, zonder teletekst, dan moet dat straks kunnen', aldus Dunn.

Het is niet toevallig dat deze cultuuromslag wordt geleid door iemand van buiten Sound & Vision, die volstrekt geen ervaring heeft met consumentenelektronica. Tien maanden geleden leidde Dunn nog Philips' meest winstgevende divisie, die van computerchips, waar ontwikkelingen veel sneller gaan dan bij Sound & Vision.

Opmerkelijk is dat ook de top van de telefoondivisie, die sinds een jaar bestaat en die als eerste Philips-onderdeel aan de weg timmert met rappe lanceringen voor consumentenproducten, merendeels wordt bemand door mensen die van buiten Philips komen. Deze ex-managers van Motorola en Nokia hebben het innovatie-kunstje bij hun vorige werkgever geleerd.

Met de handpalm-pc, die binnenkort ook wordt geleverd met ingebouwde GSM-telefoon voor draadloos dataverkeer, komt via de achterdeur toch weer met een computer binnen. Philips zette begin jaren negentig een dikke streep onder de toenmalige computerdivisie.

Dunn's onorthodoxe kijk verraadt zich ook uit het feit dat hij Sony's Minidisc omarmt. Deze concurrent van Philips' geflopte digitale compact cassette wordt vanaf volgende maand ook geproduceerd door Marantz, Philips' Japanse dochterbedrijf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden