Philips speelt toch niet voor Kerstman na kortingsfout

Elektronicaproducent Philips gaat klanten die dankzij een tikfout voor een spotprijs producten konden kopen toch teleurstellen. Woensdag werd bekend dat klanten door coderingsfouten bij de webshop aanspraak konden maken op grote kortingen. Het bedrijf beroept zich op het zogeheten Otto-arrest om onder de aderlating uit te komen. Producten die al geleverd zijn, worden niet meer teruggehaald.

null Beeld null

'Tijdens het online winkelen krijgen bezoekers een kortingscoupon aangeboden, gebaseerd op hun winkelgedrag', legt Philips-woordvoerster Marianne Nouwens uit. Bij die korting gingen twee dingen fout. 'Enerzijds was een komma verplaatst waardoor 7,50 in 75 veranderde. Daarnaast was de code van de website zo geschreven dat er meerdere kortingen per bestelling konden worden gebruikt.'

Het gaat volgens de woordvoerster om enkele tientallen bestellingen. De kortingsactie was al enkele dagen beschikbaar, maar woensdag zag Phillips het aantal bestellingen snel toenemen, ook bij klanten die normaal niet zo veel kopen. Daarnaast werd het callcenter van Philips hierop gewezen door een alerte klant.

Nouwens: 'De ICT-afdeling werd gecontacteerd en die verhielp het probleem. Maar aangezien computers automatisch de gegevens van websites opslaan, werd besloten om de website offline te halen.' Nouwens reageerde woensdag al op de fout: 'Laten we het er op houden dat Philips onbewust voor Kerstman heeft gespeeld.'

Philips besloot toch om het onvrijwillige kerstwonder grotendeels terug te draaien. 'Orders die nog niet verstuurd zijn, cancellen we', zegt de woordvoerster. De plaatsers van die orders ontvangen zo snel mogelijk hun geld terug. Orders die afgeleverd zijn, worden niet teruggehaald.

Otto-arrest

'Winkelaars hadden tijdens het koopproces kunnen zien dat de bedragen niet klopten en ook aan het koopgedrag kunnen we zien dat het duidelijk was dat het hier om een fout ging. Het was daarom geen rechtsgeldige koopvereenkomst.' Philips beroept zich hiermee op het Otto-arrest uit 2008, toen postorderbedrijf Otto per abuis lcd-tv's aanbood voor 99 euro. Een groot aantal consumenten kocht die tv's, maar volgens het gerechtshof in 's Hertogenbosch maakte het bedrijf aannemelijk dat sprake was van een vergissing en dat dit voor consumenten duidelijk was. 'En er was niet bij vermeld dat het om een stuntaanbieding ging.'

Philips denkt aan een geste om het leed te verzachten. 'Bijvoorbeeld een nieuwe aantrekkelijke korting om en nabij het originele bedrag van 7,50 euro. En dan per bestelling en niet per product.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden