Philips roept miljoenen Senseo's terug

Miljoenen bezitters van een Senseo zullen hun apparaat enige tijd moeten missen. De koffiezetter moet terug moet naar Philips vanwege ontploffingsgevaar (met video).

Het probleem doet zich voor als de afvoer van heet water geblokkeerd wordt door kalkafzetting, en als het systeem dat de temperatuur van het water bewaakt niet meer functioneert. De temperatuursensor kan beschadigd raken door bijvoorbeeld een te hoge spanning, zegt Philips. Als de temperatuursensor kapot is, kan het water in de boiler warmer worden dan 94 graden Celsius. Daardoor loopt de druk op.

Rondgeslingerd
Dat hoeft geen probleem te zijn zolang die druk kan ontsnappen. Pas als de uitgang van de boiler wordt geblokkeerd door kalk kan er een gevaarlijke situatie ontstaan en kan het apparaat ontploffen, waardoor heet water en onderdelen rondgeslingerd kunnen worden.

Dat is wereldwijd in totaal zestien keer gebeurd, en heeft volgens Philips geleid tot enkele lichte verwondingen bij gebruikers.

]]>

Het concern ontdekte het probleem toen in de zomer van 2008 enkele apparaten terugkwamen waarvan de boiler was gescheurd, waarbij niet direct ‘een externe oorzaak was aan te wijzen’, zegt een woordvoerder van Philips. ‘Senseo's worden niet alleen thuis gebruikt, of in koffiebarretjes, maar ook op de bouw, waar veel stof en kalk aanwezig is. Het was tussen al die reparaties lastig te zien wat oorzaken van buiten zijn en wat aan het apparaat ligt’, zegt hij.

De typenummers van de betrokken producten zijn:
HD7805, HD7810, HD7811, HD7812, HD7814, HD7816, HD7820, HD7822, HD7823, HD7824, HD7830, HD7832, HD7841 en HD7842]]>

Bij enkele apparaten was volgens Philips extra onderzoek nodig. ‘Toen hebben we het probleem ontdekt.’

De kans dat beide problemen zich gelijktijdig voordoen en het apparaat ontploft, is buitengewoon klein, zegt Philips. ‘We hebben berekend dat het om drie op de miljoen apparaten gaat.’

Onveiligheid
Volgens de woordvoerder had Philips op basis van het aantal problemen nog geen recall hoeven te organiseren, maar heeft het concern daartoe toch besloten ‘om elk gevoel van onveiligheid bij consumenten weg te nemen’. Inmiddels is de constructie aangepast.

Tekst loopt door onder video

]]>

Klanten die een apparaat hebben dat is geproduceerd tussen juli 2006 en november 2008 kunnen Philips daarover waarschuwen. Zij krijgen eerst een ontkalkingssetje toegestuurd. Als het apparaat ontkalkt is, is het weer volledig veilig, zegt de woordvoerder.

Korte tijd later ontvangen ze een doos waarin het apparaat verpakt en opgestuurd kan worden. Philips vervangt dan de boiler door een verbeterde versie. Consumenten moeten hun Senseo acht dagen missen.

Philips heeft in totaal 25 miljoen Senseo’s verkocht. Het concern verwacht enkele miljoenen apparaten terug te krijgen. In Nederland gaat het om een miljoen Senseo’s. De hele operatie duurt enkele maanden. Philips heeft voor de terugroepactie 30 miljoen euro gereserveerd.

Senseo-apparaten (ANP) Beeld
Senseo-apparaten (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden