Philips Lighting wil naam wijzigen in Signify

Philips Lighting wil zijn naam wijzigen in Signify. De nieuwe naam zou beter passen bij de strategische visie van het bedrijf, dat miljarden verdient met de verkoop en aanleg van verlichting. Philips Lighting meldt dat het voor de naam Signify heeft gekozen 'omdat licht een intelligente taal wordt die verbindt en betekenis overdraagt'.

CEO Eric Rondolat van Philips Lighting. Foto anp

Toen de verlichtingstak zich in mei 2016 via een beursgang afsplitste van het Philips-concern, beloofde Philips Lighting zijn naam te veranderen om verwarring met het voormalige moederconcern te voorkomen. De naamswijziging wordt nu urgenter omdat het beursfonds Philips Lighting maandag naar de AEX-index promoveert, waar ook Philips toebehoort.

Philips Lighting verkoopt zijn producten onder de merknaam Philips en blijft dat ook na de naamsverandering doen. Het bedrijf betaalt Philips een vergoeding voor het gebruik van de merknaam. Het symbool waaronder Signify op de beurs in Amsterdam genoteerd staat, blijft bovendien LIGHT. Een week geleden kondigde Philips Lighting aan dat het aandeel vanaf 19 maart wordt opgenomen in de AEX-hoofdindex.

Philips Lighting heeft 32 duizend mensen in dienst en is actief in zeventig landen. De jaaromzet bedraagt ongeveer 7 miljard euro. Het bedrijf verkoopt voornamelijk professionele led-lampen en is groot in de aanleg van (grootschalige) verlichting. Het bedrijf voorziet wereldwijd onder andere stadscentra, tunnels en fruitkassen van speciale lampen.

De naamswijziging wordt op 15 mei voorgelegd aan de aandeelhoudersvergadering.

Meer over