Philips geraakt door dollar en oorlog

Philips heeft meer producten verkocht, maar zag zijn omzet in het eerste kwartaal met 14 procent kelderen. Het elektronicaconcern heeft last van de zwakke dollar, maar ook van aarzelende consumenten - vooral in de VS....

Gemeten in volume verkocht Philips van januari tot maart 8 procent meer producten. Maar door prijsdalingen en vooral de zwakte van de dollar - omzet uit dollar-landen wordt omgerekend naar euro's - slonk de omzet tot 6,5 miljard euro (‡,5 procent).

Consumentenelektronica, de grootste divisie, heeft last van het zwakke consumentenvertrouwen. Zo daalde de verkoop van televisies met 9 procent. Vooral in de VS is de markt 'moeilijk', aldus Jan Hommen, financieel directeur bij Philips. Als oorzaken noemt hij 'de oorlog, het algemene economisch klimaat, en de ziekte SARS in Azië'. Sinds een week ziet hij echter verbetering door het einde van de oorlog in Irak.

Ook het resultaat staat onder druk. Terwijl een jaar geleden nog een winstje van 9 miljoen euro werd geboekt, besloot Philips het eerste kwartaal nu met een verlies van 69 miljoen euro; iets beter dan verwacht. De pensioenkosten stegen met 78 miljoen.

Ditmaal hoefde Philips geen grote afboekingen te doen op belangen in bedrijven als Vivendi of Atos Origin, waardoor het concern vorig jaar een recordverlies leed. Voor dit jaar handhaaft het concern de verwachting dat er operationeel winst wordt gemaakt. In de eerste drie maanden kwam het brutoresultaat uit op 32 miljoen euro.

Dit jaar wil Philips 1,1 miljard investeren, iets minder dan een jaar eerder. Van dat bedrag gaat 30 procent naar de divisie Halfgeleiders, die het kwartaalverlies zag groeien van 105 miljoen naar 178 miljoen euro. De divisies Licht en Huishoudelijke Apparaten daarentegen wisten hun winstmarges verder op te stuwen.

Een meevaller kwam uit de omvangrijke octrooienportefeuille. Philips vergaarde de afgelopen drie maanden 101 miljoen euro aan licentie-inkomsten. Van dat bedrag is 63 miljoen afkomstig van wanbetalers, die via de inspanningen van advocaten alsnog betaalden. Het gaat vooral om licenties voor de fabricage van cd- en dvd-technologie.

Het onderdeel Mobile Display Systems (MDS), dat schermpjes fabriceert voor mobiele telefoons, zag de omzet 59 procent stijgen door de steeds grootschaliger afzet van kleurenschermpjes. Philips beheerst deze markt samen met de concurrenten Sanyo en Seiko-Epson.

MDS is een van de overblijfselen van de vorig jaar opgeheven divisie Componenten. De grootste onderdelen van deze tak, de fabrieken voor klassieke beeldbuizen enerzijds en lcd-schermen voor laptops en pc's anderzijds, zitten al enkele jaren in twee joint-ventures met het Koreaanse LG.

Volgens Hommen is het 'niet aan de orde' om MDS ook in zo'n samenwerkingsverband te plaatsen. 'Het is een hele goede business, die we voorlopig zoveel mogelijk voor onszelf willen houden. Als we het de deur uit zouden doen, willen we daar heel veel geld voor hebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden