Peugeot koopt Opel: 'Voor de Duitsers kan dit hun redding zijn'

Voor het Duitse automerk Opel komt de overname door het Franse PSA, moederbedrijf van Peugeot en Citroën, precies op tijd. Dat zegt Carlo Brantsen, autokenner en hoofdredacteur van autoblad Carros. 'Bij General Motors was het noodlijdende Opel echt het ondergeschoven kindje. Natuurlijk vinden Duitsers een overname door Fransen niet geweldig. Maar dit kan zomaar hun redding betekenen.'

Carlo Brantsen Beeld kippa
Carlo BrantsenBeeld kippa

Opel lijdt al 17 jaar grote verliezen. Wat zit erin voor Peugeot?

'Schaalvergroting, om te beginnen. Door deze deal zijn ze nu de op een na grootste autofabrikant in Europa, na Volkswagen. Plus: het is nu eenmaal goedkoper om vijf miljoen accu's in te kopen dan drie miljoen.

'Neem nu de Citroen C4 en de Opel Zafira, twee gezinswagens die op precies dezelfde doelgroep mikken. Nu kan PSA ervoor kiezen om ze dezelfde motoren en dezelfde onderstellen te geven, want waarom ook niet? Dat scheelt weer kosten. De enige voorwaarde is dat ze uiterlijk blijven verschillen, want dat vindt de consument belangrijk.

'Daarnaast is er een aantal markten in de wereld waar Opel het veel beter doet. Stel dat Opel groot is in Brazilië, groter dan Peugeot. Na deze overname profiteert PSA ook in Brazilië. En in markten waar beide merken sterk zijn, krijgen ze een nog sterkere positie.'

Peugeot en Opel werken nu ook al samen. Speelt dat nog mee?

'Zeker. Deze merken zijn al jaren hele goede vriendjes. Vertrouwen is een heel belangrijk gegeven, zeker bij overnames met dit soort bedragen.'

In de jaren zeventig en tachtig was Opel de grootste autofabrikant in Europa, nu lijkt het merk uit de gratie. Waar ging het mis?

'Dat is moeilijk te zeggen. Veertig jaar geleden had Opel natuurlijk veel minder concurrentie, maar dat geldt voor alle automerken. Waar het vooral aan ligt: bij het Amerikaanse General Motors was Opel louter een Europese dochter, een aanhangsel dat ook nog eens stiefmoederlijk werd behandeld. Het werd gezien als een last, een merk dat alleen maar geld kostte. De Amerikanen verkeren zelf ook in zwaar weer, dus zijn Opel liever kwijt dan rijk.'

Waarom moet Peugeot dan toch blij zijn met Opel?

'Vergis je niet hoor, Opel en Vauxhall - zeg maar Opel in Groot-Brittannië - zijn nog steeds heel populair. En Peugeot heeft er zin in met Opel, dat maakt al het verschil. Als Europees concern kan je veel meer met het merk doen.

'Daarnaast heeft Opel veel kennis van techniek. Ze zijn behoorlijk ver als het om hybride auto's en elektrisch rijden gaat, en ook wat betreft connectiviteit. In hun auto's kun je bijvoorbeeld met één druk op de knop alle hulpdiensten bellen. Opel heeft technologie die mensen graag willen hebben.'

Wat betekent deze overname voor de werknemers van Opel?

'Opel heeft gezegd dat niemand zijn baan verliest, dus daar moeten we dan maar van uitgaan. In Duitsland alleen al werken er zeker negentienduizend mensen, dus er staat best wat op het spel. Natuurlijk weten we niet hoe de wereld er over een half jaar uitziet, of over een jaar of twee jaar, maar op dit moment hoeven werknemers zich nog geen zorgen te maken.'

'Misschien gooien de vakbonden daarom geen fabrieken dicht en is er daarom weinig rumoer, maar ik denk dat werknemers ook snappen dat het een verloren zaak was geweest als Opel binnen GM was gebleven. Natuurlijk vinden Duitsers het niet leuk om door Fransen te worden overgenomen - wij vinden het ook niet leuk dat Air France het bij KLM voor het zeggen heeft - maar ze realiseren zich dat hun overlevingskansen bij dit concern groter zijn.

'Uiteindelijk lijkt Opel te beseffen dat zij worden gered, en is PSA nog groter geworden en heeft het zin om samen verder te groeien. En General Motors is een blok aan het been kwijt. Dat lijkt mij een win-winsituatie.'

null Beeld epa
Beeld epa

Lees meer over (de overname van) Opel

Is Opel liever Amerikaans dan Frans?
Volkskrant-redacteur Peter de Waard onderzocht het in De Kwestie.

Dit is de allereerste bruikbare én betaalbare elektrische auto
Onze recensie van de gloednieuwe Opel Ampera-e.

Opel schrapt werkuren in Duitse fabrieken na Brexit
Opel gaat over tot een werktijdverkorting in twee Duitse fabrieken waar het de Corsa en de Insiginia maakt. Het autobedrijf wijt deze maatregelen aan de stem voor een Brexit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden