Peugeot Citroën schokt beleggers met forse winstval

Het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroën zag de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met 60 procent dalen, van 681 miljoen tot 303 miljoen euro....

De kosten van een fabriekssluiting in Engeland en de fors gestegen kosten van metalen als zink (69 procent), koper (69 procent) en aluminium (11 procent) zijn debet aan de winstdaling. Het bedrijf verwacht in het tweede halfjaar 250 miljoen euro extra te moeten uittrekken voor materiaalkosten.

De sluiting van de fabriek in het Britse Ryton, gepland voor begin volgend jaar, heeft nu al 277 miljoen euro gekost. Ook trok het bedrijf 107 miljoen euro uit voor het schrappen van banen bij de dochteronderneming Faurecia (stoelen en uitlaatsystemen), waarin het een belang van 71 procent heeft.

In de eerste zes maanden werden 1,76 miljoen auto’s verkocht, een groei van 10.300 auto’s ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005. De onderneming signaleert een verschuiving van de grote auto’s, zoals de 407, naar kleinere modellen zoals de C1 van Citroën en de 107 van Peugeot. Ook dit gaat ten koste van de winst. Daarnaast werd ook de productie beperkt met ruim 111 duizend auto’s ten opzichte van de oorspronkelijke planning.

Het concern verwacht in de tweede helft van 2006 dat de autoverkopen zachtjes aantrekken. Met name van de Peugeot 207, de opvolger van de verkoophit 206, wordt veel verwacht. Buiten West-Europa wordt op een grotere groei van circa 10 procent gerekend.

Analisten temperen echter de verwachting over de 207 door te wijzen op de forse concurrentie van de succesvolle Grande Punto van het Italiaanse Fiat.

Het Franse autoconcern zal niet meedoen met de samenklontering in de internationale automobielindustrie. Topman Folz: ‘Niet als speler, noch als doelwit.’

Dat betekent dat PSA niet op zoek gaat naar partners, nu er verkennende gesprekken worden gevoerd tussen General Motors, Renault en Nissan. Folz houdt wel vast aan zijn strategie om op projectbasis partners te zoeken om mee samen te werken. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Fiat bij de bouw en ontwikkeling van een gezamenlijke bestelbus. Bij andere gelegenheden werkt PSA samen met Renault, Ford, Toyota, BMW en Mitsubishi.

Analisten, geraadpleegd door het persbureau Bloomberg, zeggen te vrezen dat Renault vandaag eveneens met alarmerende halfjaarresultaten zal komen. Ze verwachten een winst die ruim 40 procent lager ligt dan in dezelfde periode in 2005. De afnemende interesse voor de middenklasser Renault Mégane is hiervoor verantwoordelijk.

Op de beurs van Parijs sloot het aandeel Peugeot SA woensdag op 40,89 euro, een daling van 10,3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden