Winnaar & VerliezerPeter Poot en Fred Elzas

Peter Poot krijgt toch nog 19 miljoen, ook Fred Elzas dupe online

Peter Poot (rechts) met zijn vader Jan Poot.Beeld Paul Dijkstra

Peter Poot (Chipshol)Pleister op wonde na lang proces

Of hij het ziet als overwinning of slechts als pleister op de wond, moet nog blijken. Peter Poot, de zoon van de anderhalf jaar geleden overleden Chipshol-projectontwikkelaar Jan Poot, heeft een juridische slag gewonnen.

Deze week werd bekend dat Luchtverkeersleiding Nederland hem 19 miljoen euro schadevergoeding moet betalen voor het geven van onjuiste informatie: bebouwing rondom Schiphol zou een gevaar zijn voor het vliegverkeer. Hierdoor werd het Chipshol onmogelijk gemaakt een deel van zijn nieuwbouwplannen op grond bij Schiphol te realiseren. In 2003 werd zelfs een geheel bouwverbod opgelegd.

Maar nadat Chipshol besloot het terrein te verkopen, mocht de nieuwe eigenaar op de 100 duizend vierkante meter wel logistieke panden bouwen, die hoger waren dan Chipshol aanvankelijk wilde.

Poot had 120 miljoen euro schadevergoeding geëist. De rechtbank in Haarlem besloot 15 procent te honoreren. Poot is daar blij mee, maar blijft boos, vanwege het lagere bedrag en de lange procedure.

Vader en zoon ontwikkelden zich vanaf de jaren negentig van projectontwikkelaars tot juridische gevechtsmachines die tegen alles en iedereen een procedure startten omdat zij het niet eens waren met de tegenwerking bij het ontwikkelen van de eerder opgekochte landerijen rond Schiphol tot een ambitiues Airport City.

Fred Elzas (Didi): Geurbeleving kon modeketen niet redden

Het nieuwe jaar is begonnen zoals het oude jaar eindigde. Met stijgende koersen op de beurs en modeketens die het loodje leggen. Afgelopen week viel ook de Noord-Hollandse keten Didi na bijna veertig jaar om, vlak nadat bekend werd dat ook de ketens Promiss en Steps winkels zouden sluiten.

Didi is eigendom van de 73-jarige Alkmaarse mode-ondernemer Fred Elzas, die ooit onder de paraplu Coltex een winkelimperium beheerde. Stukje bij beetje werd dat ontmanteld en werden de investeringen verplaatst naar vastgoed. Maar aan Didi – een keten met 81 winkels – hield hij vast. Didi richtte zich onder de slogan pretty different op vrouwen tussen de 35 en 55 jaar die zich wilden onderscheiden met meer kleur, andere patronen en details.

Goed ging het al een hele tijd niet meer, hoewel de schijn wel werd opgehouden. In maart vorig jaar pronkte de huidige directeur Yasha Elzas nog met een van de nieuwe conceptstores in Hoog Catharijne in Utrecht, waaraan ‘geurbeleving’ was toegevoegd. Maar ook die klandizie stapt massaal over naar onlineshoppen.

Daarnaast wordt sowieso minder kleding verkocht dan tien of twintig jaar geleden. Mensen geven hun geld liever uit aan reizen en beter en duurder eten dan aan kleding. En daar is Elzas niet het enige slachtoffer van.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden