Peter Legro (1937 - 2018) liet Transavia uitgroeien tot een luchtvaartreus

Voormalig president-directeur Peter Legro van Transavia is vrijdag op 80-jarige leeftijd overleden. Onder zijn leiding ontwikkelde Transavia zich van een kleine chartermaatschappij tot een prijsvechter. Hij werkte van 1979 tot zijn pensionering in 2002 bij de luchtvaartmaatschappij. 

Peter Legro in 1985. Foto anp

De in Groningen geboren Legro wilde eigenlijk vliegenier worden. De afstand was het probleem niet, hij woonde om de hoek bij vliegveld Eelde. Zijn lengte van bijna 2 meter was dat wel - hij werd afgekeurd voor de vliegeropleiding. Na een studie bedrijfskunde in New York kwam hij via bandenfabrikant Firestone alsnog in de luchtvaart terecht, bij Pan American Airlines.

Toen in 1977 op Tenerife twee Boeings van KLM en Pan Am op elkaar botsten, zocht de directeur van Pan Am Nederland mee naar de vluchtrecorders. Legro bezocht de loods waar de 583 slachtoffers waren neergelegd, onder hen 234 Nederlanders. 'Links de Nederlanders, rechts de Amerikanen', keek hij dertig jaar later terug in NRC Handelsblad. Na vier dagen kwamen de Amerikanen hem aflossen, maar veel rust nam hij niet. 'Donderdag zakte ik in mijn fauteuil. Vrijdag ben ik weer gaan werken.'

De luchtvaart zou na die ramp nooit meer hetzelfde zijn, vertelde Legro later. Dat gold bijvoorbeeld de kleding van het personeel: de kunststofvezels in de uniformen werden ingeruild voor het brandveiligere katoen. Ook in de communicatie met de nabestaanden werd verbeterd. 'Hoe bereik je familie? Wie haalt de auto op van Schiphol? Dat is nu allemaal vastgelegd.'

Hij is de verbinding met het verleden waarop Transavia nog altijd voortbouwt, keek Transavia-directeur Mattijs ten Brink terug op Legro. 'Een groot luchtvaartman en pionier is ons ontvallen', zei KLM-topman Pieter Elbers. Op Schiphol is Legro een van de vier Nederlandse luchtvaartondernemers die met een buste worden geëerd. KLM-grondlegger Albert Plesman en de twee oprichters van Martinair, Martin Schröder en John Block, zijn de anderen.

'Mede door zijn enorme gedrevenheid en visie is Transavia van kleine charter omgevormd tot een geweldig merk en luchtvaartmaatschappij. KLM heeft daarom ook veel aan hem te danken', zei Elbers over de hechte samenwerking tussen KLM en Transavia, waar Legro in 1979 aantrad. Transavia was lange tijd een dochtermaatschappij van grootaandeelhouder KLM, al liet Legro zich niet alles welgevallen. 'De Nederlandse luchtvaart wordt geschreven met de letters KLM. We hebben in het begin weleens woorden gehad, maar je krijgt respect voor elkaar', zei hij in 2013 tegen Luchtvaartnieuws.

Peter Legro in 2001. Foto anp

Prijzenoorlog

Transavia zette zich volgens Legro niet zozeer af tegen KLM. 'Maar we wilden wel onafhankelijk zijn. KLM begreep dat later en liet Transavia zijn gang gaan.' In 2000 hekelde hij openlijk de behandeling door Schiphol en de overheid. 'Ze trekken uit alle macht aan de uiers voor het laatste restje melk', zei hij over de in zijn ogen te dure landingsrechten en vliegtuigafhandeling.

Met Legro aan het roer ging Transavia rond de eeuwwisseling het gevecht aan met prijsvechters als EasyJet en Ryanair. Want, zo zei de topman, als mensen er weinig voor hoeven te betalen willen ze best op één dag heen en weer naar Nice voor een kopje koffie aan de boulevard.

Legro nam in 2002 afscheid van Transavia, hoewel hij naar eigen zeggen emotioneel betrokken bleef. In 2003 bekende hij in de Volkskrant dat hij moest leren omgaan met zijn pensionering. Zo was hij weleens in driedelig pak achter in zijn auto gaan zitten, tot hij ontdekte dat hij niet meer de beschikking over een chauffeur had omdat hij was gestopt met werken. Met golfen en het kijken van videobanden van Toon Hermans kwam hij de vrijgekomen tijd naar eigen zeggen evengoed probleemloos door.