Peiling is geen snelle enquête, ook geen steekproef

We vragen niet om een ‘voor’ of ‘tegen’, maar vooral naar uw argumenten, zegt de ANWB. Toch zullen de tegenstanders van de kilometerheffing hun kans schoon zien.

De ANWB houdt een ledenpeiling over de kilometerheffing. Op anwbledenpeiling.nl kunnen leden en niet-leden hun mening geven over het wetsvoorstel van minister Eurlings van Verkeer. Deelnemers krijgen tientallen stellingen voorgeschoteld, waarop ze kunnen reageren met ‘(zeer) mee eens’ of ‘(zeer) mee oneens’. Maandagmiddag hadden al 213 duizend mensen de enquête ingevuld. Vier vragen over de ledenpeiling van de ANWB.

Wat wil de ANWB bereiken met de peiling?

Aanvankelijk leek het erop dat de vereniging de achterban wilde raadplegen of het voor of tegen de kilometerheffing is. De lopende peiling heeft echter een andere inzet. ‘We vragen niet om een ‘voor’ of ‘tegen’, maar vooral naar uw argumenten’, zegt de vereniging. ‘Die argumenten brengen wij onder de aandacht van de politiek, met als doel dat zij het wetsvoorstel waar nodig aanpast. Als de discussie in de Tweede Kamer gevoerd is, zal de ANWB een oordeel geven over het definitieve plan.’

De ANWB was toch voorstander van de kilometerheffing?

De ANWB-leiding zelf is voor het principe van de kilometerheffing, namelijk dat de autogebruiker in plaats van de autobezitter wordt belast. De vereniging was één van de partijen die in het Nationaal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit (onder voorzitterschap van voormalig ANWB-topman Nouwen) hebben meegewerkt aan de voorbereiding van de kilometerheffing. Volgens de ANWB bestaan er over het huidige wetsvoorstel echter nog veel onduidelijkheden en onzekerheden. Daarom worden de leden geraadpleegd. Ook niet-leden mogen de enquête invullen. Maar volgens de ANWB telt de mening van leden zwaarder dan de mening van niet-leden.

Laat Eurlings het doorgaan van de kilometerheffing afhangen van de uitkomst van de peiling?

Dat idee heeft hij opgeroepen met zijn opmerking vrijdag dat draagvlak essentieel is en dat hij het cruciaal vindt dat de ANWB voor is en blijft. ‘Ik wil dat de gemiddelde automobilist zich in dit plan kan vinden. En anders komt het er niet’, zei hij.

De vraag is of uit de peiling een duidelijke meerderheid van voor- of tegenstanders is te destilleren. Het is geen referendum, maar een enquête met veel vragen over verschillende onderdelen van het plan, zoals kosten, privacy, techniek en overgangsperiode. En de ANWB zelf geeft pas aan het eind van het politieke traject een eindoordeel.

Is het een goed onderzoek?

Onderzoeker Peter Kanne (TNS-Nipo) prijst de uitgebreidheid en nuancering van het onderzoek. ‘Het is geen snelle, oppervlakkige enquête’, beaamt Will Tiemeijer, die gepromoveerd is op opiniepeilingen. Maar beiden onderstrepen dat het zeker geen representatieve steekproef is. Vooral mensen met een uitgesproken mening over het onderwerp zullen de moeite nemen de lange lijst met vragen te beantwoorden. Omdat minister Eurlings met zijn uitspraken de enquête een bijzondere lading heeft meegegeven, zullen vooral tegenstanders hun kans schoon zien om het plan af te schieten.

Directeur van de ANWB, Guido van Woerkom, luistert naar een actievoerder. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden