Pech onderweg bij opmars van Toyota

De sterk toegenomen autoproductie van Toyota heeft gevolgen voor de kwaliteit...

Amsterdam Een Nederlandse bezitter van een Toyota Avensis met een defect vliegwiel spuugt zijn gal op een website met autorecensies: ‘Toyota is geen Toyota meer. De auto heeft niet de onfeilbaarheid van vroeger.’

En hij is niet de enige. Klachten over de kwaliteit zijn voor Toyota een nieuw verschijnsel. Het Japanse merk gold, samen met Lexus uit dezelfde fabrieken, vele jaren als dé kwaliteitsstandaard in de branche. In de jaren negentig schrokken BMW en Mercedes zich nog wild toen Lexus met een perfect gebouwde luxe zakenwagen op de markt kwam. Een auto die de concurrentie met gemak aankon. Toyota’s golden als betrouwbare auto’s.

Maar die glans is aan het verbleken. Deze week verscheen een Duits onderzoek naar de tevredenheid van ruim 1.100 autodealers. Hieruit bleek dat Toyota niet meer dan een middenmoter is. Gebrek aan betrouwbaarheid en gezeur over de garantie kostten het merk punten.

Maar niet alleen de garagisten morren. Ook de automobilist komt soms voor verrassingen te staan. Dat blijkt niet alleen uit websites met klachten, maar ook uit cijfers van de ADAC, de Duitse wegenwacht. De hulpdienst publiceert jaarlijks overzichten van auto’s die defect langs de weg worden aangetroffen. In de lijst stonden Toyota-modellen in 2001 nog bij de beste drie. Vijf jaar later zijn dat de zesde en de zevende plaats.

Een andere indicator voor de kwaliteit van de auto’s is het aantal terugroepingen. In 2005 moesten 860 duizend auto’s naar de dealer wegens problemen met de wielophanging. In 2005 gingen 2,38 miljoen Toyota’s terug en vorig jaar waren er 600 duizend met gebreken, variërend van een losliggende vloermat tot ernstiger mankementen. Het aantal terugroepacties dwong topman Watanabe publiekelijk door het stof te gaan voor de ‘opgetreden onvolkomenheden’.

De kwaliteitsproblemen komen in een periode waarin het bedrijf, de grootste autoproducent ter wereld, sterk groeit en die groeistuipen eisen kennelijk hun tol.

Tegenover de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal gaf Watanabe toe dat ‘sommige technici producten te snel naar buiten hebben gebracht, zonder voldoende kwaliteitscontroles’.

Om het tij te keren, is de fabrikant vorig jaar een kwaliteitsoffensief begonnen. Speciale teams bezoeken alle productielocaties om ‘het lek boven water’ te krijgen, aldus Guido Roozekrans, woordvoerder van Toyota Nederland. Dat gaat volgens de Genchi Genbutsu-methode: terug naar de bron; een aanpak waarbij elke steen wordt omgekeerd.

Volgens Roozekrans lijken de cijfers van terugroepingen aan te tonen dat het tij is gekeerd. In 2005 riep Toyota in Europa acht keer auto’s terug, vorig jaar dertien keer en dit jaar gebeurde dat tot dusver twee keer. ‘Het is van het grootste belang om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het raakt immers onze belangrijkste merkwaarden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden