PCM verslaat zijn concurrentie voor het eerst
Voor het eerst in vele jaren heeft kranten- en boekenconcern PCM de concurrentie verslagen. Terwijl De Telegraaf en Wegener eerder verliezen rapporteerden van tientallen miljoenen euro's over 2003, presenteerde PCM donderdag trots een winst van 8,7 miljoen....
Dit resultaat komt op een uitgekiend moment: enkele dagen voordat PCM wordt verkocht. In 2002 leed het concern nog een verlies van 9 miljoen euro. Volgens topman Theo Bouwman is het goede resultaat te danken aan twee zaken: 'Wij hebben meer recessiebestendige activiteiten, zoals het uitgeven van boeken. En in de tweede plaats hebben wij veel radicaler gesneden in de kosten.' Zo zijn alle verlieslatende activiteiten zoals Het Parool, Weekmedia en Crosspoints begin vorig jaar van de hand gedaan, maar is ook in de huidige activiteiten fors gesneden; daar verdwenen 150 banen. Bouwman verwacht dat het schrappen van banen de komende jaren onverdroten doorgaat. Voor het lopende jaar waagt Bouwman zich niet aan een voorspelling. 'Een maand geleden zou ik dat wel hebben gedurfd, want toen dachten we dat de advertentiemarkt niet verder meer kon zakken. Sindsdien is de markt voor personeelsadvertenties toch weer verder ingezakt.' Van het bedrijfsresultaat (winst vóór afschrijving, rente en belasting) van 47,3 miljoen euro, kwam volgens Bouwman een kwart van de betrekkelijk recessiebestendige boekendivisie, met uitgeverijen als Meulenhoff, Prisma en Thieme Meulenhoff. De omzet van deze divisie steeg met 25 procent door de overname van Bohn Stafleu van Loghum. De omzet van PCM daalde van 694,8 miljoen euro naar 646,7 miljoen. Gecorrigeerd voor afgestoten en aangekochte bedrijven, daalde de omzet met 19,3 miljoen euro. Die daling kwam geheel voor rekening van de inzakkende advertentiemarkt. Afgezien van de verkoop van Het Parool/Weekmedia daalde de advertentieomzet met 18,4 procent, ofwel 44,3 miljoen euro. De schuldenpositie van het concern is sterk verbeterd. Van de langlopende schulden werd 40 miljoen afgelost en resteerde nog slechts 24,1 miljoen; de kortlopende schulden daalden met 50 miljoen. Het afstoten van Het Parool leverde PCM een boekwinst op, maar die was in zijn geheel nodig voor reorganisaties bij PCM die noodzakelijk werden door het vertrek van Het Parool/Weekmedia. Bouwman verwacht dat binnen enkele dagen wordt besloten wie PCM mag kopen, al is het ook mogelijk dat er volgende week nog een keuze uit twee moet worden gemaakt.