PC- en kluswinkels draaien als tierelier

De computer- en doe-het-zelfwinkels draaien de laatste maanden op volle kracht. De twee branches zagen hun omzet in het eerste kwartaal van 1998 met liefst 15,4 en 11,3 procent toenoemen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is de omzet van de detailhandel de eerste maanden van het jaar gemiddeld met 5 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 1997, de sterkste groei sinds 1991. De Nederlanders gaven van januari tot en met maart bijna 31 miljard gulden aan boodschappen uit, gemiddeld vijfduizend gulden per huishouden.

Naast de computer- en dhz-branche boekte ook de meubelbranche (plus 6,9 procent) en de drogisterijen (plus 7,5) goed. De huishoudelijke-artikelenzaken en de schoenenwinkels moesten respectievelijk 4,2 en 0,7 procent omzet laten liggen.

In de sector voedings- en genotmiddelen steeg de omzet in geld met 4,5 procent, maar uit de cijfers van het CBS blijkt dat het heel slecht gaat met de speciaalzaken. De omzet van de supermarkten, die steeds meer verse producten gaan verkopen, steeg met 6,3 procent, waar groentewinkels (min 5,6 procent), slagers (min 4,6) en slijters (min 1,0) er allemaal op achteruit gingen. Volgens het CBL, de belangenorganisatie van de supermarkten, speelt de verruiming van de winkeltijden de supermarkten in de kaart.

Speciaalzaken zijn zich steeds meer bewust van de negatieve ontwikkeling. Om het tij te keren is de ADN, de belangenorganisatie van 1500 groenten- en fruitwinkels, een actie gestart. 'We gaan er keihard tegenaan', kondigt directeur H. Barendse van ADN aan.

Om de positie van die winkels te versterken pleit de ADN voor meer samenwerking tussen speciaalzaken waar het gaat om gezamenlijke inkoop en reclame. Ze kunnen de concurrentie ook beter aan door het aantrekken van deskundig personeel en openingstijden die sporen met de behoeften van de consumenten.

Ook het CBL ziet nog wel toekomst voor de speciaalzaken. Maar dan moeten ze zich volgens een woordvoerster wel duidelijk als trendsetter opstellen. Als voorbeeld noemt zij de kiwi. 'Enkele jaren geleden is die vrucht door de fruitspeciaalzaken geïntroduceerd. Het was een luxe artikel. Inmiddels is de kiwi volop verkrijgbaar in de supermarkten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden