Particulier ontdekt de 'eigen' leaseauto

Bijna 10.000 Nederlanders leaseden in 2014

Ook als je geen 'auto van de zaak' hebt, kun je een auto leasen, en steeds meer Nederlanders gaan ertoe over. Omgekeerd ontdekken leasebedrijven de particulier. Maar aan privécontracten zitten risico's. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij ontslag of ziekte?

Iris van Lieshout en Dennis Umans leasen allebei een auto. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Bijna tienduizend Nederlanders hebben het afgelopen jaar privé een auto geleasd. Het totaal aantal particuliere contracten van autoleasebedrijven is daardoor in een jaar ruimschoots verdubbeld, en opgelopen tot 18- à 19 duizend euro, aldus de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven VNA.

De snelle groei van het privéleasen wordt veroorzaakt door het samenvallen van diverse economische trends, zegt VNA-directeur Renate Hemerik. Veel automobilisten hebben als werknemer ervaring opgedaan met een lease-auto, en gaan daar zelf mee door wanneer ze die regeling (tijdelijk) kwijtraken. Dat is volgens de branche relatief betaalbaar, omdat autoleasebedrijven auto's goedkoop hebben kunnen inkopen nadat de markt voor nieuwe privéauto's deels was ingezakt.

Overmacht

De particulier is een relatief nieuwe markt voor leasebedrijven. Privéleasers hebben geen voordeel van de fiscale bijtellingsregels voor elektrische en hybride stekkerauto's. Dit soort wagens ontbreekt dan ook nagenoeg in de privécontracten. 'Die auto's zijn vaak 10- tot 15 duizend euro duurder en vallen in het zakelijk segment. Particulieren leasen doorgaans kleinere en goedkopere auto's'.

Aan de privécontracten kleven wel risico's waarvan klanten zich het bestaan soms niet realiseren, erkennen sommige leasebedrijven. Contracten worden verplicht afgesloten voor een periode, meestal van 2 tot 4 jaar. Consumenten die daar voortijdig van af willen, kunnen geconfronteerd worden met hoge boetes, zelfs wanneer er overmacht in het spel is door overlijden, ziekte, scheiding of werkloosheid.

'De zakelijke mores worden op de consument toegepast, en daar gaat het fout. De consumentenmarkt is een volstrekt andere en daar horen andere voorwaarden bij', zegt Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak, tevens commerciële aanbieder van leaseconstructies.

Steeds minder hechten aan bezit

Brancheorganisatie VNA erkent dat het ontbreekt aan eenheid in de contractvoorwaarden voor particulieren. 'Ons zijn geen excessen bekend, maar het is duidelijk dat er een transparante en billijke regeling moet komen die door iedereen wordt gesteund, ook door de consumentenorganisaties', zegt Hemerik. Zeker bij overlijden of onvoorziene werkloosheid zou die regeling volgens haar soepel moeten zijn.

In totaal worden in Nederland bijna 600 duizend auto's geleased. Daarvan wordt meer dan 95 procent zakelijk gebruikt. De privémarkt past volgens de branche in de trend dat mensen steeds minder hechten aan het bezit van een eigen auto, zoals ook blijkt uit de groei van de markt voor deelauto's en tijdelijk huren.

Dat leasen voor privé-personen per saldo duurder uitpakt dan zelf kopen, wordt door de brancheorganisatie bestreden. Hemerik: 'Leasebedrijven kunnen op grote schaal inkopen en bij fabrikanten een scherpe prijs bedingen omdat die eigenlijk te veel auto's hebben geproduceerd. Met name voor nieuwe auto's, die in de eerste jaren veel van hun waarde verliezen, kan het financieel voordelig zijn.'

Mijn droomauto

Iris van Lieshout (23), Geldrop

Leasecontract sinds anderhalf jaar
Merk auto Mini Cooper (bouwjaar: 2011)
Aankoopprijs 18.995 euro, excl. wegenbelasting en premies
Leaseprijs p/m 240 euro, excl. wegenbelasting en premies leaseprijs 4 jaar 11.520 euro, excl. wegenbelasting en premies

'Een bruine Mini Cooper. Mijn droomauto. Ook al had ik flink wat gespaard, ik kon die zelf nooit betalen. Nu lease ik er een voor 240 euro in de maand. Verzekeringen, benzine en wegenbelasting komen daar nog bovenop. Uiteindelijk kost het me 400 euro in de maand.

'Ik besef dat ik die 240 euro niet meer kan opbrengen als ik mijn baan verlies. Dan moet ik snel nieuw werk vinden, anders moet ik het hele contract afkopen. Niet voor niks moest mijn vader garant staan. Maar ik heb een vaste baan bij het Van der Valk Hotel in Eindhoven, waar ik congressen organiseer. Ik vertrouw het wel.

'Ik heb een variant op het leasecontract: de auto is juridisch gezien al in mijn bezit. Als mijn contract na 4 jaar afloopt, heb ik drie keuzes. De auto afbetalen voor zo'n 5.000 euro; mijn contract met 4 jaar verlengen; of de auto inleveren. Dan moet ik de auto alsnog afbetalen, maar de restwaarde krijg ik dan terug.

'Natuurlijk had ik zelf een auto kunnen kopen, ik heb ook op Marktplaats gekeken. Maar dat vertrouwde ik niet zo. Nu rijd ik een comfortabele auto en het onderhoud is geregeld.'

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

In één klap van alle stress af

Dennis Umans (36), Naarden

Leasecontract net getekend
Merk auto Opel Adam (bouwjaar: 2015)
Aankoopprijs 17.995 zonder leasecontract
Aankoopprijs 22.100 euro incl. belasting en verzekering
Leaseprijs p/m 350 euro incl. belasting en verzekering leaseprijs 4 jaar 16.800 euro incl. belasting en verzekering

'Ik betaal 350 euro per maand en dan is alles geregeld. Ik hoef me nergens zorgen over te maken: niet over de wegenbelasting en ook niet over de verzekering. En als er iets kapot gaat aan de auto, breng ik hem gewoon naar de garage. Zo ben ik in één klap van alle stress af.

'Nee, ik maak me geen zorgen of ik iedere maand het bedrag wel kan opbrengen. Ik zit op de vrachtwagen en ik werk al 16 jaar voor dezelfde baas, dus ik verwacht niet dat ik daar snel weg hoef. En ik denk ook niet dat ik of mijn vrouw snel ziek zullen worden. Als ik het echt niet meer kan betalen, komen ze de auto vast ophalen. Dat blijft altijd het onderpand.

'Qua kosten maakt leasen of kopen voor mij niet veel uit. Ik merkte dat het leasen steeds populairder werd. Op een gegeven moment werd ik ook enthousiast.

'Na vier jaar kan ik de Opel gewoon weer terugbrengen. Als ik wil, kies ik een mooie nieuwe auto uit. Het enige nadeel is dat de dealer geen vervangend vervoer regelt bij reparaties. Maar goed, we hebben thuis nog een auto staan dus ik vertrouw er op dat ik de juiste keuze heb gemaakt.'

Interviews: Jurriaan Nolles

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.