Reportage
Parkeerplaats met wifi, douches en wasmachines
De overlast van in het wilde weg geparkeerde trucks is in Hoek van Holland groot. Nu is er dit terrein, waar chauffeurs voor een tientje per etmaal veilig en legaal kunnen staan. 'My boss bezahlt.'
'De situatie was gevaarlijk, vies en smerig, maar nu hebben we een mooie, veilige parkeerplaats.' Met een druk op de rode knop heeft de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit) zojuist een confettikanon in werking gesteld. Het brengt wat kleur op de nieuwe truckersparkeerplaats in Hoek van Holland.
Geen dag te laat, klinkt het op de industrieterreinen De Kulk en De Zekken. Al jaren klagen de ondernemers over overlast van vrachtwagens die vaak niet eens bij de bedrijven zelf hoeven te zijn. Chauffeurs parkeren hun trailers op het laatste kleine plekje dat ze kunnen vinden, soms zijn de bedrijven amper nog bereikbaar.
'De heren chauffeurs deden hun behoefte langs de weg en er werd zelfs gebarbecued boven op de dieseltanks', weet ook wethouder Langenberg. 'Ik hoop van harte dat deze parkeerplaats een succes wordt.'
Megaparkeerplaats
Overlast, afval en gevaarlijke situaties rond (wild)parkeren spelen op een groot aantal plekken rond Rotterdam. Bij tankstations aan de snelwegen, in Vlaardingen, Maassluis, in de haven. Vrachtwagens en trailers mogen tussen acht uur 's avonds en zes uur 's ochtends alleen geparkeerd staan op speciaal aangegeven plekken.
Stadswachten van de gemeente voeren de controles uit, maar in de praktijk blijft het meestal bij waarschuwingen. Dat gaat veranderen, kondigt wethouder Langenberg aan. 'Daarnaast gaat Rijkswaterstaat strenger handhaven bij tankstations. Daardoor wordt het hier naar verwachting snel drukker.'
Ook het Havenbedrijf heeft een aantal truckersparkeerplaatsen gerealiseerd. Bij tankstations liggen folders die in acht talen, waaronder Pools, Duits en Turks, de regels uitleggen en de locaties aanduiden. Op de Tweede Maasvlakte is een 'megaparkeerplaats' gepland. De parkeerplaats in Hoek van Holland is een initiatief van de gemeente Rotterdam - het foldertje beperkt zich vooralsnog tot Nederlands, Engels en Duits.
Het handjevol Poolse, Tsjechische en Slovaakse chauffeurs dat op maandagochtend op de parkeerplaats staat, houdt zich afzijdig van de toespraak en de broodjes. Met een emmertje sop boent Pavel Kulka de cabine van zijn witte Scania. Haast heeft de Tsjechische chauffeur niet. Hij wacht op een telefoontje tot hij een trailer kan ophalen bij Stena Line, 2 kilometer verderop.
'Deze parkeerplaats is een uitkomst. De politie geeft je een boete van 90 euro, cash te betalen, als je ergens verkeerd staat', zegt Kulka in gebrekkig Duits en een half woordje Engels. 'Maar er is bijna geen plek waar je kunt staan.'
Hier mag hij voor een tientje 24 uur parkeren - 'my boss bezahlt'. Er is wifi en er zijn toiletten, twee douches, een wasmachine en droger. Buiten staan enkele picknicktafels in de brandende zon. Niet overdreven veel voorzieningen voor maximaal 17 trucks zonder oplegger en 65 met een trailer. Het oogt al met al Spartaans.
Vluchtelingen
Van die kwalificatie wil Jan de Kloet, gebiedsdirecteur van de gemeente Rotterdam, echter niets weten. 'Dit is een wereld van verschil. Er is bovendien camerabewaking en dag en nacht een beveiliger aanwezig. Dat moet ook onze verstopvrienden ervan weerhouden in de trailers te kruipen.'
De Kloet doelt op de vluchtelingen en illegale migranten die met de ferry van Stena de overtocht naar Harwich proberen te maken. Vorig jaar werden zo'n 400 mensen ontdekt, en nog steeds zijn het er elke week 'enkele handenvol', vooral Albanezen en Kosovaren. De Kloet: 'Verstekelingen zijn van alle tijden, we letten er alleen meer op.'
Iets verderop, bij Stena Line, staat het parkeerterrein aardig vol. De meeste trailers maken zonder truck de oversteek van of naar Engeland - dat bespaart een overtocht voor een chauffeur met truck. De trailers worden na aankomst afgehaald. Het verklaart mede waarom veel chauffeurs in de omgeving rondhangen.
'Onze beladingsgraad was al hoog, maar dankzij de economische groei in Engeland zitten we nu vaak vol', zegt Ruud Nijhout van Stena. Volgens hem valt het wel mee met de parkeerproblemen in de omgeving. 'De meeste transportbedrijven boeken de overtocht op voorhand en plannen het verdere transport. Soms komt men last minute als er elders in Europa wat aan de hand is' - lees: bij de Kanaaltunnel in Calais.
Volgens Nijhout zijn de problemen van het wildparkeren 'meer een incident dan een structureel probleem'. Maar de gemeente Rotterdam hoopt dat Stena op termijn wil meebetalen aan de extra voorzieningen. 'Deze parkeerplaats is een proef voor een jaar', zegt gebiedsdirecteur Jan de Kloet. 'Als het een succes wordt, nemen we verderop een groter terrein in gebruik.'